Hur  ska mediebranschens aktörer hantera nya framväxande konsumtionsmönster? Hur påverkar Youtube, Netflix och HBO Nordic TV-marknadens intäkter? Hur kommer röststyrning, artificiell intelligens och virtual reality påverka vår mediekonsumtion? Medielandskapet är i stark omvandling och digitaliseringen har lett till ökad konkurrens om både konsumenten och intäkterna. På Mediavision arbetar vi med denna förändring varje dag. För oss är förändrade medievanor och affärsutveckling inom media det mest spännande som finns. Tycker du likadant?

Mediavision hjälper sina uppdragsgivare att navigera i ett starkt föränderligt landskap. Rådgivningen baseras på analys och marknadsförståelse, där utgångspunkten ofta är konsumtionsförändring och dess konsekvenser för aktörerna – nya som gamla.

Våra kunder är framförallt telekomoperatörer och mediehus inom TV/rörlig bild, online, print, musik mm. Flera av våra kunder är också internationella aktörer som har ett stort intresse för Norden och nordiska bolag. På Mediavision bygger vi konsumentinsikt och rådgivning baserat på analys av konsumentundersökningar, tittarsiffror, branschdata och omvärldsbevakning.

Vi söker nu efter en person med utpräglad analytisk förmåga för en heltidstjänst. Vi tror att du är nyutexaminerad/befinner dig i slutet av dina studier på masternivå inom ekonomi/teknik (civilingenjör). Kanske har du läst marknadsföring, medieteknik, industriell ekonomi eller management som inriktning. Det är även meriterande om du har något/några års relevant arbetslivserfarenhet.

Du har god förståelse för affärer, marknadskrafter, ekonomiska nyckeltal och är intresserad av strategiska frågeställningar. Du är dessutom en person med uttalat stark egen drivkraft; nyfiken och med lust att jobba i projekt tillsammans med likasinnade. Erfarenhet av att jobba med Excel, Power Point, SPSS och andra statistikprogram är meriterande. Du behärskar svenska och engelska väl i tal och skrift. På Mediavision uppskattas initiativkraft, kreativitet och ett uttalat intresse för mediamarknaden. Vi kan garantera spännande uppdrag som ligger i framkant av medieutvecklingen.

Om du är intresserad, hör av dig till: natalia.borelius@mediavision.se, 08-52 80 90 90. Vi kallar till intervju löpande under augusti/september 2018.

OM MEDIAVISION
Mediavision startade 1996, är baserat i Stockholm och med Norden i fokus. Vi är strategi- och affärsutvecklingskonsulter inom spel- och medieindustrin. Vi som arbetar på Mediavision är huvudsakligen civilingenjörer och ekonomer – alla med ett brinnande intresse för medieindustrin och dess affärsmöjligheter. För tillfället är vi tolv; researchers, analytiker, projektledare och kommunikatörer. Vi hjälper företag att utvecklas genom datadriven marknadsinsikt och business intelligence. Vår rådgivning tar sin utgångspunkt i unik egen data och empiri – med genuin förståelse för medieindustrins ekosystem och villkor som bas.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se