Forbes har samlat en lista med 10 analysverktyg för Instagram som hjälper dig att hålla koll på dina insatser i kanalen. Här är listan.

OWLMETRICS
Ett av de mest avancerade analysverktygen för Instagram med vilket du kan hålla koll på följartillväxt, engagemang och hashtag-aktivitet. Du kan även spåra och analysera konkurrenterna insatser och resultat.

SOCIALBAKERS
Ger dig tillgång till ett dashboard som du kan göra till dit eget och följa ditt contentresultat, strategi och roi.

KEYHOLE
Ett verktyg som är bra när du vill skapa tillväxt i antalet följare genom en datadriven strategi. Plattformen hjälper dig med svar kring vilket slags content som skapar engagemang och vid vilka tidpunkter dina inlägg kan få störst genomslag.

ICONOSQUARE
Ett verktyg som hjälper dig att komma igång med analytics för Instagram Stories.

BRANDWATCH
Ett verktyg som hjälper dig att hålla reda på diskussionerna på Instagram och kan identifiera var du måste skapa personlig kund- eller användarkontakt på sociala medier-plattformen.

MINTER.IO
Ett inläggs tajming har blivit ännu viktigare efter att Instagram uppdaterat sin algoritm för flödet och hjälper dig att maximera din position i flödet utifrån ett tidsperspektiv.

AGORAPULSE
Ett verktyg som kan användas för flera sociala medier-plattformar och kan hjälpa både stora och små företag att hålla reda på sina sociala medier-insatser och content.

QUINTLY
Precis som Agorapulse hjälper Quintly dig med flera plattformar samtidigt. Med Quintly kan du se dina resultat, följa konkurrenterna och analysera känslorespons gentemot ditt varumärke.

SPROUT SOCIAL
Ett omfattande verktyg för marknadsavdelningar för att samla sociala medier-analysen.

RIVAL IQ
Flera stora företag som Amazon använder Rival IQ för att spåra sociala medier-prestationerna. Verktyget kan användas för att analysera och förstå hur kampanjer presterar utifrån nyckeltal som visningar, engagemang och sajtbesök.

DU KAN LÄSA ARTIKELN HÄR