Ving brukar vara reseföretaget som är hyllat för sina digitala strategier. Men Ving tar ännu till det analoga pappret i en allt hårdare strid om reseköparna.
Vings traditionella resekatalog ersattes med material på webben i samband med digitaliseringen. Istället startade resebolaget tidningen ”Vings värld” som ges ut två gånger om året i en upplaga på 200 000 exemplar.
Tidningen kompletterar materialet på sajten med ett mer fördjupat innehåll av reseguider och berättelser. I anslutning till reportage redovisas hur läsaren kan lägga upp en liknande resa med Vings tjänster. Vings värld skickas ut till speciella kunder, säljs hos utvalda återförsäljare och ges ut i samarbete med Bonnier Tidskrifter, då tidningen går som bilaga i olika bonniertidningar.
– Det mesta av Vings värld produceras inhouse av ett redaktionsråd på sex personer. Ingen jobbar heltid enbart med tidningen. Vi tar även in frilansare och så samarbetar vi med Spoon sedan 2011. De har hjälpt till att utveckla tidskriften för digitala plattformar. Tanken är att tidningen ska bestå av relevant content för mottagaren samtidigt som innehållet speglar de förändringar och förbättringar som vi gör, säger Claes Pellvik, marknadschef för Ving Sverige.
Han förklarar att Ving just nu jobbar med att kommunicera att bolaget har ett brett spektrum av resor.
Ving anser sig ha varit branschledande och känt för sina chartererbjudanden under de 58 år som företaget har funnits. Under resans gång har det tillkommit allt från reguljära resor, kryssningar, fitness- och spa-erbjudanden. Det vill Ving visa sina kunder.
– Ofta får vi positiv feedback på det redaktionella arbetet vi gör, både digitalt och i print. Effekten av den content marketing som vi gör mäts med hjälp av ständiga kvalitetsundersökningar. Våra kunder får en enkät i slutet på resan där det ställs frågor om magasinet och hemsidan. Vi tittar också på försäljningssiffror i anslutning till att vi lobbat för särskilda resmål.
Vilken är er främsta målgrupp?
– Vings målgrupp är kvinnor, det är ofta de som är beslutsfattare och initiativtagare till resor. Barnfamiljer är viktiga för vårt chartererbjudande men vi jobbar även mot par. Då menar jag par i vid bemärkelse, inte stereotypa hetrosexuella par.
Vad är resebolagens största utmaning?
– Det är konkurrensen, den har blivit väldigt hård i och med all ny teknik. Det krävs inga tunga analoga apparater som kostar längre, alla kan starta resebolag utan något vidare kapital. Det märks.
På vilket sätt är content bra för att tackla konkurrensen?
– Vi säljer de bästa veckorna på året, det finns massor av berättelser kring det. Alla gillar att ta del av den typen av innehåll. Vi har tagit fram en visuellt bra produkt och texter som går på djupet. Vi gör en del reklam också, den står reklambyrån Forsman & Bodenfors för.
Hur tänker ni kring innehållet i sociala kanaler?
– Det produceras också inhouse. Det är en ständigt pågående process där vi gör vad vi kan för att engagera och intressera. Klimatet ändras så mycket och snabbt att vi hoppar på allt, Facebook, Instagram, Pinterest och Twitter. Det är lika bra att testa sig fram. Målet för 2015 är att fortsätta växa och sälja fler reguljära paketresor. Vi har stora ambitioner i det segmentet.
Under 2014 gjorde Ving ett all-time-hight-resultat på 1,1 miljarder kronor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...