Bonnier har hittills tvekat, men nu börjar Aller Media att exploatera den guldgruva många mediebolag sitter på. Med det nya affärsområdet Refinery tar Aller klivet mot undersökningsbranschen och börjar leverera kunddata till reklamköpare, men även pr- och mediebyråer.

Refinery har utvecklats och drivs av Aller i Finland där det har körts i mer än ett år. Via Refinery matchas data om användarna med data om Aller-mediernas innehåll. Användardata består i dag av i princip cookie-data, berättar Johan Lindgren. Refinery följer hur användarnas identiteter orienterar sig i de olika Aller-mediernas material. Artiklarna är finmaskigt taggade med hjälp av en automatiserad semantisk analys.

– Varje artikel och även våra användare får en intresseprofil. Vi kan skapa väldigt granulära intressegrupper, målgrupper som kan vara väldigt detaljerade Våra kunder kan köpa intressekategorier, som intresserade av familjeliv och ridsport, men vi kan också skräddarsy målgrupper och segment.

Refinery har just kommit igång.

– I det första steget är tanken att sälja målgrupper och en mycket mer precis programmatisk tjänst (automatiserat annonssystem). Våra målgruppsdata blir oerhört mycket mer precisa, säger Johan Lindgren, som är noga med att poängtera att Aller inte säljer data om enskilda individer.

Hur ser affären ut i dag?
– Dels erbjuder vi våra kunder att köpa ’intressedata’ och vi erbjuder en programatisk affär. Vi utför även analys åt kunder och samarbetspartner. I och med att vi driver väldigt mycket trafik, kan vi genom att hitta samma användare på våra kunders hemsidor berätta mer om kundernas trafik än de någonsin skulle kunna själva.

Affärsmål?
– Det ska bli ett betydande affärsområde. Data är framtiden. Sedan är det ett kompletterade affärsområde till vår kärnverksamhet. Utan innehåll har vi inget att utvinna data ifrån.

Klarar ni GDPR?
– Vi håller oss till det vi får göra. Att identifiera enskilda individer är inte aktuellt. Hittar vi användare som är intresserade av fotboll, är det i kluster.

Om Aller media nu tar ett första steg, finns det förstås även ett andra.

–Vi har inte byggt klart allting ännu, men en kombination av online- och offline-data är framtiden och det som verkligen betyder något och ger möjligheter till djupare insikter. Vi vill använda demografiska variabler i vår online-analys, och även addera online-data till offline-register (crm-register).

Kan även pr-byråer och analysbyråer köpa era data?
– Det är två jättebra exempel på att vilket företag som helst kan köpa den här typen av data.

Har ni pratat med era användare om att deras data går att köpa?
– Ja, vi har en data- och cookiepolicy som informerar våra användare online om det.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...