Till mediehus knutna contentbyråer som Spoon och OTW har hittills kunnat hålla sig kvar i toppen av listan över landets största content-byråer. Nu utmanas de på allvar av Aller Medias motsvarighet Make Your Mark. Allers Sverigechef Bodil Ericsson Torp (till vänster på bilden) har gett content-chefen Anders Ingårda mandat att växa snabbt.

Under året har Make Your Mark haft fullt upp med att konsolidera de ingående delarna: Aller Custom Publishing, som var mediekoncernen Allers content-erbjudande, content-byrån DG Communication som förvärvades tidigare i år samt stommen i Make Your Mark, som Aller Media köpte sommaren 2014.

Alla delar är nu samlade under varumärket Make Your Mark med 30 personer i en och samma lokal på Sturegatan i Stockholm.

– Vi blev ett betydligt större bolag, konstaterar Anders Ingårda, vd för Make Your Mark.

Och större kan det bli:

– Aller Media har bestämt sig att bli duktiga på content marketing i ett nordiskt perspektiv. Det är ett väldigt prioriterat affärsområde för Aller.

Den fusionerade bolaget omsätter uppskattningsvis 70 miljoner kronor år 2015. Någon exakt siffra kan Anders Ingårda ännu inte ge.

– Vi är en av de fem största contentbyråerna.

Hur högt har ni som mål att klättra på listan?
– Vi fokuserar inte på det sättet. Men vi upplever att marknaden inte är mättad och vi märker att vårt erbjudande landar bra hos nya och potentiella uppdragsgivare. Vi har ganska långt kvar till vi har nått en tangering i tillväxten. I relation till det kan vi vara den största byrån inom två år.

Vilken position har ni/ska ni ta?
– Ser man till Make Your Mark har vi alltid varit tunga inom konsumentkommunikation inom retail med kunder som Nordiska kompaniet, Stadium, MQ, Lagerhaus och olika andra detaljhandelsbolag. Jag tror nog att vi är störst inom konsumentkommunikation bland content-byråerna. OTW, Appelberg och Intellecta har alltid varit mycket b2b (företagskommunikation). Samtidigt ser vi en breddning, särskilt efter att vi fick in DG Communications och nu jobbar vi med bland annat Unionen och olika bolag inom reseindustrin.

Hur känns marknaden nu?
– Bra. Vi har ett bra år bakom oss. Vi ser en utveckling där vi som contentbyrå får ett utökat förtroende hos uppdragsgivare och där vi hanterar discipliner som tidigare har legat på andra typer av byråer.  Trenden är att vi tar en större del av uppdragsgivarnas kommunikation och då inte bara print utan även digitalt, strategi och konceptutveckling.

Vad händer framöver?
– Aller är ett välmående mediebolag och vi har en aggressiv tillväxtplan, vi vill bredda oss och är intresserade av andra kommunikationsområden. Det innebär att vi letar nyckelpersoner, men framförallt byråer inom rörlig bild, digitalbyråer och till viss del contentbyråer.

Anders Ingårda tillägger:

– Som vi bedömer marknaden behöver den inte kategoriseras och struktureras som i dag. Vi kan uppleva att det finns en efterfrågan på 360-graders tänk (alla kommunikationsdiscipliner från en byrå) och då kan vi tycka att det är intressant att bredda oss och då blir vi inte lika tydliga i vår content-nisch.

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...