Algoritm. Ett av förra årets hetaste ord. I år blir det ännu hetare. Nu är snackisen Facebooks förändringar i ”algoritmen”. Stort och skrämmande för alla som har gjort sig beroende av Facebook för distribution. Algoritmen ska styras om så att flödet består mer av inlägg från nära och kära än postningar från nyhetsmedier och kommersiella krafter. Facebook vill premiera relation mellan individer snarare än information från aktörer.
Förra året handlade snacket rätt mycket om algoritmen som affärsverktyg. Den aktör som bäst och först erövrar en algoritm för ett givet område får konkurrensfördelar. Det kan handla om algoritmen för självkörande bilar, algoritmen för bokning av delningstjänster, algoritmen för husläkarnas diagnoser. Algoritmen är grunden för artificiell intelligens. Som ett DNA till mänskligt beteende. Ganska episkt.
Är det vi som styr algoritmerna eller är det algoritmerna som kommer att styra oss. På 2000-talet var det Google algoritmer alla fick relatera till. Redaktionerna fick till exempel lära sig att gödsla med nyckelorden i rubriker och ingress, så att artiklarna skulle bli bättre sökbara. Det gällde att i förväg försöka lista ut Googles förändringar och på vis bli mer synlig och sökbar på internet än konkurrenterna.
Nu irriterar sig många på Facebooks kommande förändringar. Det är ett högst begripligt sätt att förhålla sig till algoritmen. Den nya algoritmen skapa osäkerhet i huruvida det kommer att gå att nå målgrupperna vi hade planerat.
Det finns också ett annat sätt att se på Facebooks förändrade algoritm. Det Facebook gör är att försöka få till en större dialog mellan individer på Facebook. Och det måste ju vara helt rätt för alla som vill använda Facebook till kommunikation. När användare engagerar sig mer på Facebook, då ökar räckvidden och möjligheten att nå ut. Låt vara att Facebook i ökad utsträckning vill ha betalt så att vi kan nå våra surt förvärvade egna följare.
Mognast är nog att inse att Facebook, liksom Google, inte nöjer sig med att användarna följer algoritmen till punkt och pricka utan att de vill ha betalt. Du får vad du betalar för. En gammal hederlig algoritm som det är rätt enkelt att förhålla sig till.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...