Det är lite skak i benen här, kan jag berätta. Vi har gjort två nya saker som vi inte har gjort förut. Förra veckan körde vi vårt första event i serien Media Morning.

Tanken är att diskutera de centrala frågorna för alla som vill göra affärer med egna kanaler. I torsdags pratade vi om vad som händer när tidningsläsare blir tittare. I dag lever vi som vi försöker lära. Under vårt event spelade vi in lite content och skrev även en artikel som finns med i denna tionde utgåva av Beaconomist. Blanca och jag bestämde oss för att spela in filmsekvenser med mobilen. Som vanligt körde vi rakt på och spelade in ljudet med headsetet och höll telefonen i Instagramläge, alltså vertikalt i stället för lodrätt och det i sin tur inspirerade oss att skriva en artikel om hur vi borde ha gjort och nu vågar vi knappt visa vårt första rörliga content, men what the heck.

Vi är ändå lite stolta. Vi lyckades även manövrera oss fram till ett Youtube-konto via administratörskonsolen i Google Apps vilket inte är något för vekhjärtade. Jag kan ärligt säga att jag fick ont i magen direkt jag gick in i systemet. Aj, aj. Så fort Blanca fått i gång Youtube-kontot släppte värken.

Google har börjat ta betalt för sina tjänster och det borde leda till två saker:

1. Någon form av support från Google och begynnande Microsoftning, alltså lägga ner mer tid på att försvara reviret än att tänka nytt.
2. Chansen för en konkurrent som har mobilen i stället för gammeldags desktop som plattform för kontorssystemen vi digitala småföretagare vill jobba med.

CTO Magnus och designer Lasse har fixat så att artikelordningen på sajten ser riktigt bra ut. Blanca och jag njuter lite av att vi inte har någon öppen sajt än. Sajten fungerar enbart som läsplattform för magasinet. Att dra igång en sajt är som att öppna en lucka till avgrunden. Det spelar ingen roll hur mycket content du kastar in i lucka. Det kommer ändå alltid att vara bottenlöst tomt där. Problemet med internet är inte att det finns för mycket info. Det finns alltid för lite. Annars skulle du nog inte läsa det här. Nästa vecka ska vi testa ytterligare nytt. Vi ska göra Beaconomist delvis från Barcelona.

Hola, hola

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...