När Dagens Nyheter chockhöjde prenumerationspriset från 399 till 499 kronor per månad, var det inte bara för att få folk att sluta med papperstidningen. Tanken finns också att det går att ta allt mer betalt för journalistik. Samma uppfattning har Aftonbladet, som dock ligger på en betydligt lägre prisnivå.
En höjning för pappersprenumeranterna med 25 procent till 499 kronor, nästan 6 000 kronor per år, blev förstås en snackis.
– Det stämmer att DN precis kommunicerat ut en prisjustering för print-produkten. Själva justeringen varierar beroende på var i landet prenumeranten bor. Det finns många olika prisnivåer. Läsare i Stockholm på papper har länge haft ett väsentligt lägre pris än andra, säger Nicolas Larsson på avdelningen för läsarintäkter på Dagens Nyheter.
Om det nu skulle röra sig om att få prenumeranterna att sluta läsa papperstidningen helt, så är det inget Dagens Nyheter säger rakt ut.
– Prisjusteringens syfte är att dels parera ökade produktions- och distributionskostnader, dels att skapa ett ekonomiskt utrymme för att kunna satsa ännu mer på den redaktionella produkten och vår journalistik. Under 2017 har vi bland annat anställt 18 nya medarbetare på redaktionen, utökat vår internationella bevakning. Vi har också startat Riksnätverket med lokal närvaro på 25 orter i Sverige.
Nicolas Larsson lägger till:
– Det är ingen hemlighet att vi, precis som alla andra mediehus, ser en rörelse från papper till digital läsning. Det är generellt billigare att prenumerera digitalt än på papper.
Det finns tre grundnivåer för digitala prenumerationer på Dagens Nyheter: bas 99, mellan 179 och premium 259 kronor.
Nicolas Larsson räknar med tillväxt i år.
– Vi passerade 100 000 digitala prenumeranter i juli och hoppas nå 120 000 till årsskiftet.
Vad är det som driver betalningsviljan för digitala prenumerationer?
– Grävande journalistik, stark berättande journalistik och innehåll som ligger nära våra läsares vardag konverterar generellt mycket bra, säger Nicolas Larsson.
Även om Dagens Nyheter har ett växande antal digitala prenumeranter så står de ännu för endast uppskattningsvis 10 procent av de totala intäkterna på 1,5 miljarder kronor.
Aftonbladet som har sålt Plus-prenumerationer sedan år 2003. Priserna har successivt höjts och ligger i dag på 59 kronor per månad eller 99 kronor per månad för Plus Premium, efter de senast höjningarna efter årsskiftet. Då ingår även papperstidningen i digital skrud. Aftonbladet har i dag drygt 250 000 pluskunder varav drygt 60 000 är premiumkunder. Det skulle ge Aftonbladet årliga intäkter från digitala prenumerationer på drygt 200 miljoner kronor jämfört med uppskattningsvis 150 miljoner kronor för Dagens Nyheter.
Ted Kudinoff är chef för Plus på Aftonbladet. Han berättar:
– 2013 blev jag ansvarig för Plus. Jag såg redan då att det fanns en vilja att betala för digitala prenumerationer.
Flera orsaker finns till att det lossnar för Aftonbladet:
– Att det i dag finns tjänster som Spotify och Netflix hjälper, men framförallt har vi varit tidigt ute och folk vet vilka vi är. Det känner till oss och vågar testa.
Vilka typer av innehåll är gångbara för digitala prenumerationer?
– På 14 år har vi samlat på oss en del kunskaper och vet vilken typ av material som fungerar på dygnet och under veckan. Vi har sett att nyhetsfördjupningar får jättebra.
Vilken typ av innehåll konverterar bäst?
– Det finns två kategorier. Läsare som vill läsa mer om den där nyhetsstoryn. Läsare som har sett att vi har ett visst material och vill pröva på. Generellt är det vad kvällspressen förknippas med: nyheter, sport och nöje, säger Ted Kudinoff och påminner om att Aftonbladet och Dagens Nyheter har olika modeller för sina digitala prenumerationsaffärer och att det har betydelse för de olika prisnivåerna.
– Vi är en kvällstidning och kommer från att sälja lösnummer. Vi har en fremium-modell med en öppen sajt där läsarna alltid ska kunna bli uppdaterade. Dagens Nyheter har en betalvägg.
Var hämtar ni inspiration?
– VG i Norge, Extrabladet i Danmark, Bild i Tyskland. Men vi har testat mycket olika saker och ligger långt framme och får själva förfrågningar dagligen.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...