Det fanns ingen byrå som sköter transformeringen av den linjära, traditionella linjära medieindustrin till en värld fylld av rörlig bild på internet. Men det finns en stor rörlig bild-ångest bland företag, organisationer och medier. Därför startar Aftonbladets tidigare tv-chef Magnus Zaar den egna byrån Zaar TV.

I fredags gjorde han sista dagen som tv-chef efter tre år på Aftonbladet. Detta efter att Aftonbladet inte skulle sända tv i det digitala marknätet. Dessutom kände han sig frustrerad över att så mycket händer på marknaden och att han helst vill vara mer i händelsernas centrum.

– Det är otroligt mycket pengar som rör sig. Pengarna som försvinner från traditionell tv-reklam, ska flytta över till nya medier. Det sker en förflyttning där alla företag och varumärken ska förhålla sig till rörlig bild. Det är ganska svårt och kostsamt, med stora möjligheter för dem som gör rätt säger Magnus Zaar.

Men varför sker då den stora transformeringen till rörlig bild?
– Många varumärken litar inte längre på att reklam-tv ska bära fram dem. Nästa gång tittarnivåerna går ner, måst de hitta på andra uttrycksätt. Företagen bakom varumärkena kanske funderar på att bli sina egna utgivare och få en egen distribution.

En av de stora utmaningarna för företag och organisationer, är idag är att hitta publik till sitt innehåll.

– Nischningen online är total. Tidigare fanns bara SVT & Co som mediekanaler i Sverige, men i dag går det att sticka ut med innehåll som verkligen märks. Men hur säkrar du distributionen av ditt innehåll i online-miljön som i dag är jäkligt fragmenterad och konkurrensutsatt? Det blir ju inte enklare för enskilda företag och organisationer att märkas när aktörer som Netflix, Swefilm och Pirate Bay flyttar in.

Hur ska då transformeringen gå till?
– Du får inte hur många chanser som helst och du måste göra rätt när du väl du väl gör transformationen. Jag tror det blir mycket nätverkande. Ensam är inte stark. Vi får se många oheliga allianser mellan olika medieföretag och nya samarbeten mellan varumärke och media som till exempel Partner Studio (Aftonbladets contentbyrå) där ansvariga utgivare och företag och organisationer möts på ett helt annat sätt än tidigare.

Hur gör man för att få en publik?
– Det finns nog inga enkla svar. Besvikelsen kan bli stor när det inte kommer räckvidd på det du producerar. Sedan finns ett antal saker som man kan välja bort att göra. Ibland är det uppenbart Det är det enklaste svaret på frågan.

Magnus Zaar utvecklar:
– Ofta jagar man i flock och vet ofta inte varför man gör vissa saker. Man göra alla saker. Men ska du klara dig överhuvudtaget, givet konkurrensen och den snabba omställningen måste du vara extremt noga med vad du gör. Tidigare har det funnit något som påmint om gratistittande online. När det gäller online numera, finns det inget som är gratis.

Den här fixeringen vid rörlig bild, vad är det som säger att inte content bestående av text skulle fungera?
– Rörlig bild är det givna nästa steget. Publiken vill ha snabba och korrekta uppdateringar och de vill ha det som rörlig bild. Värdet på rörlig bild online fördubblas i år. 

Hur ser du på den nya tidens tv-kanalbyggen som United Screens och Facebooks försök att ge sig in på rörlig bild?
– Otroligt intressant eftersom de har en tydlig strategi kring distributionen. Men dock ska man komma ihåg att den vägen inte betyder en självklar framgång. Många utgivare och producenter går bort sig där.

Vilka svenska medier är duktiga på övergången från traditionella kanaler till digitala på nätet
– Aftonbladet är ett fantastiskt exempel. Aftonbladet har tagit en tydlig position och utmanat jättarna. SVT gör väldigt mycket rätt, men det är aningen lättare att göra med den typen av finansieringen (obligatorisk radio och tv-avgift). Viasat har gjort väldigt mycket bra, de har mycket i sin rättighetsportfölj och har förutsättningar.

Och vilka är mindre bra?
– De som sitter och försvarar fel affärsmodeller, till exempel en linjär affärsmodell. I dag är det inte självklart att det går att säkra upp en plats online. Det kommer nya aktörer som Netflix. Dessutom finns inget som säger att inte företag som McDonalds kan vara utgivare av ett underhållningserbjudande. Är du en aktör online och har stark närvaro online, har du också publiken och ett stort kundunderlag, som företag som Ikea som har en stor räckvidd. De har en fördel och har löst en del av transformeringen och behöver inte försvara en linjär affär och kan köra rakt. Samtidigt tror många företag att de måste försvara felaktiga affärer, som många papperstidningar gör. Men användarna är inte längre lika känsliga för var redaktionellt innehåll kommer ifrån. Det kan lika gärna komma från ett företag som sätter sin kvalitetsstämpel på materialet.

Journalistiken?
– Den kommer att vara jäkligt central. Den kommer inte att konkurreras ut. Den har en hyfsad skyddad tillvaro. Men kraven på dagens online redaktioner och online journalister är väldigt stora. Framgångsrika journalister måste kunna leverera allt. De måste vara extremt multi och leverera konstant.

Hur ska medierna kunna ta betalt för journalistik?
– Den frågan är värd en egen mässa. 

Vilka byråer går vinnande ur transformeringen?
– Det flyter omkring otroligt mycket pengar nu. Vilken byrå ställer sig upp och säger att de grejar det? Än så länge har r-byråer som Prime visat framfötterna. Produktionsbolag som TILL EXEMPEL OTW, BNC, Strix och Meter med Mag-5 har ställt sig upp, men ur produktionsperspektivet. Mediebyråerna har sagt att de ska göra det länge, men de är fortfarande kvar i sin grundaffärsidé. Contentbyråer är produktionsbaserade. Än så länge har jag inte sett någon som på riktigt allvar ställt sig upp.

I stället hoppas Magnus Zaar fylla en del av gapet med Zaar TV. Han har fått konsultuppdrag från Handelsbankens tv-kanal EFN. Magnus Zaar kör i gång byrån i egen regi, men hoppas på att expandera.

 

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...