Anna Rose, marknadschef på Adobe Creative Cloud, tar oss med på förändringsresan vi står inför med digital marknadsföring.

– Adobe försöker alltid ligga i framkant av den tekniska utvecklingen. Det har skett en stor förändring i vårt kommunikationslandskap de senaste åren, med nya marknadsföringssätt som programmatic, automatiserad e-mail marketing och influencer marketing. Vi försöker alltid vara ett steg före och experimentera med nya plattformar och tekniker, såsom till exempel ai (artificiell intelligens), ar (augmented reality) och vr (virtual reality). Och även om vi främst jobbar med ai idag betyder det inte att vi inte nyfikna på andra tekniker, som till exempel ar och vr, säger Anna Rose,

Hur ser du på möjligheterna som dessa nya tekniker medför när det kommer till marknadsföring?
– Den tekniska utvecklingen går hela tiden framåt och för att kunna ta tillvara på den i marknadskommunikationen behöver vi våga utvecklas med den. Även om det kommer att ta tid att anamma de nya teknikerna tror jag det finns stora möjligheter i dem. I framtiden tror jag att vi jobbar på ett sätt som vi inte ens kan föreställa oss idag och att ny teknik och innovation kontinuerligt kommer att öka den kreativa höjden i marknadsföring och kommunikation.

I och med att medielandskapet har förändrats har också konsumenterna förändrats. De ställer helt andra krav på företag och innehåll, anser Anna Rose.

– Sociala medier har dessutom bidragit till att vi kan dela information på ett helt annat sätt än tidigare. Det är därför väldigt viktigt att möta målgruppens behov och investera i sin marknadsföring, så att den är genomtänkt, kreativ och driver ett budskap. Att vara pionjär och anamma nya tekniker i sin marknadskommunikation är en risk, för man vet inte hur målgruppen kommer ta emot innehållet. Samtidigt, om det blir rätt, kan ny teknik och innovation bli ett fantastiskt verktyg för att driva varumärket.

Vilka av dessa nya techområden anser du hjälper aktörer att skapa störst genomslag idag?
– Alla, beroende på vad man vill göra. Jag tror att det mindre handlar om val av teknik och mer om att lära känna sin målgrupp och sen använda de nya teknikerna för att skapa relevans.

Vilka format är bäst anpassade för den digitala marknadsföringen och hur?
– Den digitala marknadsföringen utvecklas i raketfart. Det finns ingen helig gral kring val av innehåll. Jag tror dock att vi rör oss allt mer bort från masskommunikation, mot personlig och anpassad marknadsföring.

Hur börjar man och vad är det som krävs?
– Det börjar hos kommunikatörerna och deras drivkrafter. Brinner de för målgruppen och bra marknadsföring? Om man främst vill möta kpi:er tror jag inte att man vågar ta risker i samma utsträckning. Men man måste komma ihåg att man lär sig av sina misstag och utvecklas med dem. Det är verkligen inte lätt att förankra vågade och lite osäkra beslut, tro mig. Men om man är trygg i det man vill förankra, har en vision och jobbar för den tror jag verkligen att man kan lyckas skapa framgångsrik marknadskommunikation. En inre drivkraft för att göra relevant kommunikation är ett starkt verktyg som man inte ska underskatta. Den leder oftast till rätt typ av kommunikation, som i slutändan imponerar också på de egna svårflörtade leden.

Hur långt i utvecklingen har dessa nya tekniker kommit, i relation till marknadsföringen?
– Marknadsföringen är under ständig utveckling. För tio år sen började man med digital marknadsföring vilket kändes främmande och nytt för de flesta. Jag minns fortfarande en marknadschef som förklarade för mig att print är 100 gånger bättre än digitalt. Sen rullade allting på och idag samexisterar print och digitalt på ett jättebra sätt. Jag tycker att vi har kommit väldigt långt och att vi egentligen kan göra mycket med dagens teknik- mer än vi gör. Det är många idag som fortfarande genomgår en digital förändring och optimerar sina digitala kanaler. Sociala medier har hjälpt oss att öka farten lite och trots att fokus borde ligga på att hitta nya kreativa sätt att integrera ny teknik i de digitala kanalerna, är vi inte riktigt där idag. Men jag tycker att det är viktigt att utvecklas med sin målgrupp. För vissa kan det vara ett stort steg att få animerade mejl och för andra kan en ar-utställning vara helt rätt.

Finns det några fällor aktörer ofta går in i?
– Det är väldigt viktigt att utvecklas med sin målgrupp och varken överskatta eller underskatta deras digitala mognad. Därför är den största fällan enligt mig att ta större steg än din målgrupp. Sen tror jag att utvärdering är A och O och något som många gånger glöms bort. Utvärdering och best practice, för att kunna utveckla sin kommunikation och lära sig.

Hur jobbar Adobe för att utveckla detta område ytterligare?
– Adobe är ett fantastiskt kreativt företag. Vi testar alltid nya tekniker och upplevelser på våra kundevent för att lära känna vår målgrupp och deras behov. Adobe MAX, vår årliga konferens i Las Vegas, är ett bra exempel på hur vi introducerar nyheter för våra kunder samtidigt som vi erbjuder dem en inblick i hur framtiden kan se ut och vad vi jobbar på i våra labb. Alla dessa intryck och nyheter gör att målgruppen ökar sin mognad för ny teknik och utvecklas tillsammans med oss, vilket gör det lite enklare för mig som marknadsförare att förankra modiga förslag men också engagera målgruppen i ny teknik.

Hur kommer den digitala marknadsföringen och tekniken att utvecklas inom de närmsta åren?
– Jag tror absolut att vi kommer att se fler egna marknadsföringsplattformar som syftar till att skapa relevant och underhållande marknadsföring. Jag tror till exempel att den traditionella reklamfilmen med utbudskommunikation försvinner, vi kommer få budskap på helt andra premisser i framtiden. Kommunikation kommer att vara inbyggd i de digitala tjänsterna och produkterna på ett helt annat sätt än idag, och fullkomligt på konsumenternas villkor. Där konsumenten väljer att vara, där måste företagen vara, med relevanta upplevelser. Marknadsförare kommer att få helt andra krav på sig att förstå teknik. De kommer behöva ha mycket bättre kunskaper om sin marknad och målgrupp. Vi kommer att fascineras av de kreativa uttryck vi kommer kunna ta del av i framtidens reklam. Som marknadsförare kommer vi vara mycket mer datastyrda och vi kommer att vara tvungna att leverera mycket högre kvalitet och kreativitet i kommunikationen.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...