Adobe berättar om ny teknik och diskuterar individanpassad marknadsföring kopplad till integritetsfrågan.
Tjänsten Adobe Marketing Cloud består av ett gäng verktyg för underlätta för marknadsförare att hålla koll på data och vad som händer i alla olika kanaler.
Nu utökar Adobe sitt marknadsföringsmoln med bättre stöd för användning av iBeacon. De nya verktygen gör det möjligt att rikta personliga erbjudanden och meddelanden till kunder som rör sig i fysiska butiker, baserat på hur de tidigare interagerat på nätet. Det går också att anpassa nyhetsbrev och online-erbjudanden beroende på kundens rörelser i butik.
Vad finns det för nackdelar med individbaserad marknadsföring?
– Om du har en bra heltäckande bild av din kund så kan personaliserad marknadsföring bli väldigt bra, men om du inte riktigt har koll så blir det ju å andra sidan väldigt dåligt. För att få en bra bild av kunden så gäller det ju att ha tekniken som gör att du samlar alla datakällor av kunden på ett och samma ställe och att du lätt kan plocka ut relevant information, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef på Adobe Systems, och tillägger:
– Jag vill inte att någon kommunicerar med mig på ett sätt som om de känner mig om vi aldrig träffats. Utan lär känna mig, säg hej, fråga vem jag är och vad jag gillar och sedan kan du föreslå vad jag kan tänkas gilla.
Kritiken som riktas mot individanpassad marknadsföring handlar ofta om vår integritet. Anser du att den hotas av dessa nya metoder?
– Som företag måste man verkligen sätta kunden i centrum och göra det som kan vara ett mervärde för kunden. Och inte göra saker bara för att det går att göra eller för att tekniken finns. I slutändan är det en relation med kunden du vill skapa och om du gör övertramp så skapas ingen långsiktig relation. Så viktigt att vara lyhörd, ställa frågan och förstå sina kunder och vad som är en bra ide. Så börja försiktigt, lär känna dina kunders gränser. Fråga, testa, utvärdera, gör om och testa igen. Men erbjudanden är uppskattade och görs det på rätt sätt så kan det bli en win-win för båda parter.
Adobe har kunder från många olika branscher, som bland andra Ellos, Eon, SJ, Svenska Spel och Scandic.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...