Mattias Boman, chef för Accenture Interactive, delar med sig av vad han anser var de viktigaste bransch-händelserna 2017 och trendspanar inför 2018.

Vilka var de tre viktigaste sakerna som hände i branschen under 2017?
– Tillväxten av nya kanaler som Googles Voice (röststyrning), som har vuxit enormt, är en intressant utveckling. 80 procent av alla sökningar via Voice har gjorts det det senaste året.

– Det här året har sett genomslaget av ai (artificiell intelligens) i många delar av rekommendationerna när det gäller att skapa tjänster som är mer relevanta för användarna men också i kundtjänst och den typen av rekommendationer.

– Globalt är det Amazons köp av Whole Foods. När världens största digitala butik etablerar sig fysiskt är det viktigt. Jag tror det finns behov av att finnas i den fysiska världen, att det finns en komponent i att få en logistikpunkt där människor bor och rör sig.

Hur utvecklades era affärer och er marknad under 2017?
– Det har har varit ett helt fantastiskt år med roliga uppdrag. Globalt är det intressant att vi har etablerat vår experience agency (upplevelsebyrå) som en fullservicebyrå med steg in i det kreativa. Lokalt har vi jobbat med många roliga projekt och har sett en tillväxt. Det är särskilt roligt att vi har jobbat mycket innovation och inom performance marketing (riktad och personifierad marknadsföring).

Vilka tre trender/förändringar räknar du med för 2018?
– Med hjälp av fler kameror på mobiler kommer vi med artificiell intelligens att kunna iaktta, tolka och analysera saker i den fysiska världen.

– Överhuvudtaget kommer det att skapas väldigt mycket tjänster som knyter ihop den fysiska och digitala världen.

– Under en lång tid har vi haft en väldigt fin konjunktur med bra fart. Men om vi får en lågkonjunktur tror jag vi får en utslagning av fysiska butiker som redan nu kämpar med volymer som flyttar till den digitala världen. Det får en påverkan på hela samhället.

Vilka tre saker tycker du är mest spännande i din mobil just nu?
– Störst påverkan på mitt liv är att vi har gått från två bilar till en och i stället använder Drivenow-tjänsten.

– Det finns en intressant trend mot att saker och ting blir tidsbegränsade på nätet. Det finns kockar som visar recept och det finns poddar som går att lyssna på en viss tid. Tonåringarna använder Snapchat. Det handlar om att skapa unika upplevelser och om att kunna bli bortglömd. De komponenterna samverkar och det är intressant.

– Vi börja se nischade lösningar som kan användas för speciella uppgifter som den danska fönstertillverkaren Velux som har tagit fram en vr-app så att man ska se hur ljuset strömmar in, säger Mattias Boman.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...