Accenture Interactive köper ytterligare en byrå för att nå målet att bilda ”The Experience Agency, upplevelsebyrån.

Den här gången förvärvar Accenture Interactive den svenska kreativa byrån The World Loves med 15 anställda. Byrån erbjuder design, strategi, kundupplevelse och kommunikation och allt digitalt. Omsättningen låg år 2017 på 15,4 miljoner kronor byrån presterade ett resultat på 3,7 miljoner kronor med hjälp av kunder som SEB, Swish, Svenska Spel och Viktväktarna.

– Det är egentligen ganska enkelt. Vi har som ambition att skapa The Experience Agency och den innehåller alla delar av relationen mellan företag och dess kunder. I den delen är kommunikation en väldigt viktig del och område vi inte har jobbat så mycket med tidigare, säger Mattias Boman, chef för Accenture Interactive i Norden.

The World Loves vd Per Ekwal går in i ledningen för nordiska Accenture Interactive jämte bland annat den kreativa chefen Adam Kerj. Alla anställda förs över till Accenture Interactive, till skillnad från tidigare förvärvade designbyrån Fjord införlivas The World Loves helt i Accenture Interactive och upphör som varumärke.

Är det här ett sätt att värva talanger på?
– Ja, det är klart att jag tänker på det. Det går att starta något från noll och växa till en medarbetare eller två. Nu kunde vi snabbt fixa en kritisk massa av kompetenser i stället föra att bygga den själva.

Men kan ni inte redan en hel del av de sakerna ni har förvärvat?
Vi har länge varit duktiga på service design (utveckling av digitala tjänster) och på att driva digitala upplevelser. Det vi har saknat är innehållet i de digitala upplevelserna. Genom förvärvet får vi till exempel copywriters.

Ni kan leverera content?
– Ja, till viss del, och stärker också vår varumärkeskunskap.

Ökar ni byråintäkten?
– Det här är inte ett sätt att öka byråintäkten. Det är ett sätt få något vi inte kunde tidigare. I vår vision om The Experience Agency ingår kommunikation och här hade vi ett hål som vi ville täppa igen. För oss är det viktigare att kunna leverera helheten än att få in ett antal kronor och ören.

Är det komplett nu, The Experience Agency?
– Det finns alltid saker man vill bli bättre på, men jag tänker inte säga exakt vilka. Vi har också ett nordiskt ansvar och vi har fortfarande en del saker kvar i de andra länderna, säger Mattias Boman.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se