Social Media Today listar sex anledningar varför företag och organisationer behöver en sociala medier-strategi och hur det underlättar för dem. Här är listan.

FÖR ATT BYGGA EN STARK ORGANISK NÄRVARO
Genom en sociala medier-strategi kan du planera inlägg och schemalägga publiceringar vilket skapar ett konsekvent och kontinuerligt flöde, vilket är en vedertagen strategi för att få din följarskara att växa.

FÖR ATT SPARA TID
Sociala medier-strategin hjälper dig att planera och i god tid identifiera vilket innehåll företaget eller organisationen behöver. Detta skapar större effektivitet och efter att innehåll är identifierat och skapat finns bara kvar att publicera.

FÖR ATT SE TILL ATT MÅLSÄTTNINGEN NÅS
Sociala medier-strategin hjälper ditt företag eller organisation att arbetet med sociala medierna bedrivs med ett specifikt mål i sikte och att insatserna är direkta investeringar för att uppnå det målet. Genom strategin och målsättningen blir det enklare vilket content du bör skapa och använda dig av.

FÖR ATT NÅ EN STÖRRE DEL AV MÅLGRUPPEN
Sociala medier-strategin bör innehålla steg där företaget/organisationen jobbar för att öka användarnas engagemang och interagerande med innehållet. Genom att på förhand identifiera och sätta dessa steg når du och berör målgruppen mer effektivt.

FÖR ATT GE UTRYMME FÖR KREATIVITET OCH BÄTTRE CONTENT
Om sociala medier-strategin stämmer överens med företaget eller organisationens verksamhetsmål och syfte med sociala medier-insatserna kommer det att skapas en tydlig struktur av behov och arbetsgång som lämnar större utrymme för aktören att vara kreativ med vilket innehåll som skapas.

FÖR ATT LIGGA ETT STEG FÖRE KONKURRENTERNA
Genom sociala medier-strategin har du ett arbetssätt kring sociala medier som tillåter dig att analysera och bättre förstå vilka delar och content som fungerar bättre och sämre och hjälper dig att utveckla företag eller organisationens kommunikation och tonalitet.

MER HÄR

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...