Anders Brenna är affärsutvecklare på it-företaget Know IT. I norska Kampanje ger han sin syn på trenderna för 2015.
– Jag tror vi kommer att se många nättidningar framöver. Det är en bra tidpunkt till att starta nättidningar. De kan startas av journalister som fått avgångspaket från etablerade medier, nydanande studenter och helt nya aktörer utan bakgrund i pressen. När mediebranschen fegar, ser de möjligheter.
Anders Brenna berätta också varför nya nättidningar faktiskt kan lyckas.
– En grund är att det är otroligt billigt och enkelt att starta. Journalistik är kul och pengarna är på väg in, de har förvunnit från pappret till nätet. Jag tror vi får se många kreativa lösningar med aktörer som står på egna ben. Grundare som inte gråter om gamla dagar, kommer för fullt.
Han lämnar också svar på hur de ska tjäna pengar.
– Det kommer att delvis göra på bättre annonsformat och annonslösningar och delvis genom betalda tilläggstjänster.
Anders Brenna tror inte på betalväggar.
– En affärsmodell som undergräver spridning av journalistik, verkar inte vettig.
Få medier kommer att kunna ta betalt för innehåll. Det gäller främst branschpress där arbetsgivaren betalar.
– Grundtanken är att ju mer journalistik blir spridd, desto kraftfullare blir den.
Om medierna envisas med att ta betalt är det Google och Facebook som gynnas och tar andelar av annonsmarknaden.
– De etablerade medierna kommer att slå sig för brösten för att de har vuxit med 10-15 procent på nätet, när de borde ha vuxit med 60-100 procent, säger Anders Brenna, till Kampanje.
Då tror han mer på content marketing.
– 2015 rycker content marketing fram för fullt. Det är en annonsprodukt med instrument som fungerar. Görs det med kvalitet är folk intresserade av att läsa.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...