”Volvo har hoppat mellan budskap”
– Nu vill vi få tillbaka försäljningen och stärka positionen. Vi har haft många möten med media och återförsäljare. Det står klart att vi har förlorat mark, inte minst på varumärkessidan. Det är mark vi behöver ta tillbaka och det finns ett arv att bygga på, säger Bodil Eriksson.
– Nu vill vi få tillbaka försäljningen och stärka positionen. Vi har haft många möten med media och återförsäljare. Det står klart att vi har förlorat mark, inte minst på varumärkessidan. Det är mark vi behöver ta tillbaka och det finns ett arv att bygga på, säger Bodil Eriksson.
Varför har ni tappat i USA?
– Vi har minskat antal modeller. Då blir det lägre försäljning, lägre medieinvesteringar och mindre uppmärksamhet.
Hur gick det till när du fick jobbet?
– Det har gått fort. Håkan Samuelsson (vd) har snabbt velat hitta lösningar som kan stärka USA. Det handlar om att bygga Volvos varumärke med insikt om de stora förändringar som sker med bland annat det nya produktprogrammet.
Hur tänkte du då, när du fick frågan?
– Jag tänkte ganska omedelbart att det verkligen var spännande. Jag arbetade på Volvo i slutet av 90-talet då företaget var starkt i USA. Jag minns hur mycket det betydde i organisationen. Jag tycker det är en stor utmaning att få delta i detta förändringsarbete, på världens största bilmarknad.
– Jag tänkte ganska omedelbart att det verkligen var spännande. Jag arbetade på Volvo i slutet av 90-talet då företaget var starkt i USA. Jag minns hur mycket det betydde i organisationen. Jag tycker det är en stor utmaning att få delta i detta förändringsarbete, på världens största bilmarknad.
Får du några resurser?
– Det är klart. Exakt hur jag kommer att organisera oss i USA, måste jag avvakta med att berätta. Men bland annat blir det en ny start av hela varumärkesbygget med vår nya globala byrå Grey.
– Det är klart. Exakt hur jag kommer att organisera oss i USA, måste jag avvakta med att berätta. Men bland annat blir det en ny start av hela varumärkesbygget med vår nya globala byrå Grey.
Du åker till en aggressiv marknad, till ett land där du inte är hemma och din roll är att rädda Volvo. Hur ser du på det?
– När vi är över och träffar återförsäljare, medier och kunder, möts vi av en stark värme. Man vill att Volvo ska komma tillbaka. Vi behöver få självförtroende så at vi kan driver en kongruent och kontinuerlig kommunikation. Där tillför jag en trygghet i vad vi står för. Så kommer jag givetvis att ha en stark lokal organisation på plats.
Vad har Volvo gjort för fel i USA?
– En kritik är att vi har varit för svaga på tydlig och kongruent kommunikation.
– En kritik är att vi har varit för svaga på tydlig och kongruent kommunikation.
Är det inte så enkelt att amerikaner inte vill köpa en kinesisk bil?
– De köper en Volvo. i dag produceras alla bilar i Gent eller Torslanda. Det är inte beslutat om något annat. men även om så skulle ske, pratar vi om Volvo-bilar som har samma kvalitetoavsett var de produceras.
– De köper en Volvo. i dag produceras alla bilar i Gent eller Torslanda. Det är inte beslutat om något annat. men även om så skulle ske, pratar vi om Volvo-bilar som har samma kvalitetoavsett var de produceras.
I USA har Volvo bland annat marknadsförts med en Taiwanesisk basketspelare som frontfigur. Vad har slagit fel i marknadsföringen?
– Kanske har man inte varit tillräckligt kongruent och hoppat mellan budskap. Kommunikationen måste också hålla jämna steg med den utveckling som sker i bolaget och snart kommer att visa sig i nya bilar.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.