Efter klockan 21 på onsdag kväll, 19 april, mejlar Visit Sweden ett utskick med rubriken: Visit Sweden optimerar resurserna mot framtidens resenärer. Mellan raderna framkommer att Visit Sweden, som ägs av staten genom näringsdepartementet och besöksnäringen genom Svensk Turism AB, ska minska personalstyrkan och lägga ner utlandskontor.
 
Personalstyrkan ska minskas med ”ca 15 personer”, bolagets kontor i Italien, Finland och Ryssland stängs.
 
Visit Sweden har genomgått en digitalisering och neddragningen av personalstyrkan kan vara ett led i en digitala transformationen.
 
”En framtids- och omvärldsanalys visar hur den utländska målgruppen kommer att inspireras, planera, boka och vilja resa framöver. Det har lett fram till en ny digital strategi som ligger till grund för ett förnyelsearbete i bolaget. Ett resultat är att Visit Sweden omprioriterar marknadsföringsarbetet till större marknadsövergripande kampanjer och färre utlandskontor”, förklarar Visit Sweden i sitt utskick.

Dagens Opinion har försökt nå de ansvariga på Visit Sweden.