Visit Sweden om succékontot och amerikanen som vill ta över det
Initiativet vann Grand Prix i kategorin cyber
Initiativet vann Grand Prix i kategorin cyber. Tidigare under veckan har kampanjen också belönats med två silverlejon i kategorierna cyber och pr.
– Det känns helt fantastiskt, för oss alla på Visit Sweden, Svenska Institutet och byrån Volontaire, säger Visit Swedens marknadsdirektör Maria Ziv.
Hon befinner sig just nu nere i Cannes och avnjuter en kopp kaffe, efter att ha firat vinsten med en middag igår kväll.
– Ännu roligare är att en sådan här liten kampanj, rent budgetmässigt, ändå kan vinna ett så stort pris. Den andra som vann Grand Prix var ju giganten Nike.
Curators of Sweden, som kampanjen kallas, drog igång i december förra året och går ut på att låta en svensk varje vecka få sköta Sveriges officiella Twitterkonto @sweden.
Hittills har 28 personer med olika bakgrund från hela landet hanterat kontot. Över 21 000 tweets har skickats och antalet följare har ökat från 8 000 till över 63 000 personer.
Syftet med kontot har varit att marknadsföra Sverige internationellt, ett uppdrag som gårdagens Cannes-pris troligen gynnar.
– Givetvis hjälper det. Vi vill ju positionera Sverige som ett kreativt land och förmedla den bilden av Sverige. Utifrån det perspektivet är det fantastiskt.
Initiativet har också inspirerat människor i andra länder att starta liknande projekt, och i dag har ett 15-tal länder inofficiella Twitterkonton, som bland andra Syrien, Frankrike, USA, Pakistan, Mexiko och Ryssland. Det första kontot skapades redan tre veckor efter @sweden.
– Det här har fått en otrolig spridning och alla säger att de inspirerats av oss, och viljan att ge medborgarna en röst. Känns riktigt kul att kunna inspirera andra människor.
Det här är dock Sveriges hittills enda Grand Prix i år. Måste branschen gå på skattepengar för att lyckas?
– Nej, det har inget med budgetnivån att göra, tvärtom, vi har ju lagt otroligt lite pengar på den här kampanjen. Sedan har det blivit en del priser till Sverige ändå, till exempel har otroligt många bronslejon delats ut. Vi har nog väldigt höga förväntningar på oss själva, men om man tittar i relation till landets storlek är vi ändå giganter i sammanhanget. Det ska vi inte glömma bort. Jag tycker vi gör jättebra ifrån oss.
Samtidigt har projektet hamnat i blåsväder. I förra veckan skapade Nyheter24-bloggaren och komikern Sonja Abrahamsson en stor kontrovers efter att ha twittrat om bland annat judiska mäns omskurna snoppar. Kontot blev då genast en internationell snackis, omskriven av tidningar från hela världen, utsatt för massiv kritik.
– Jag pratade oavbrutet hela onsdagen och torsdagen med journalister, från när jag vaknade till klockan tolv på natten.
Men det hela förde också med sig något gott, säger Maria Ziv nu i efterhand.
– Från början hade journalisterna bara en bild av tweetsen, och menade att vi hade upprört många. De undrade om vi skulle stänga ner kontot.
När beslutet ändå kom att inte stänga kontot, och de förklarade sin ståndpunkt, vände dock diskussionen plötsligt från att projektet ”går åt skogen” till en hyllning av den svenska yttrandefriheten.
– Min bild är att det har hjälpt oss, eftersom diskussionen kommit bort från de enskilda tweetsen till att handla om Sveriges grundläggande värderingar och vår öppenhet. Det var också därför juryn gav oss ett Grand Prix, just för att vi stod fast och inte backade när det började blåsa.
Kontroversen har också fått den amerikanska tv-satirikern Stephen Colbert att få upp ögonen för kampanjen, som han, genom sitt tv-program The Colbert Report, förklarat vill delta i.
Att en internationellt känd komiker, med över 3,5 miljoner följare på Twitter, pratar om projektet är naturligtvis positivt. Komikern själv brukar skämtsamt prata om en effekt kallad "The Colbert Bump", som kort sagt innebär en rejäl publicistisk skjuts åt hans gäster.
– Det driver ju väldigt mycket uppmärksamhet till projektet. Vi får ut väldigt mycket av att han pratar om att han vill ta över kontot.
Är det en möjlighet då?
– Vad som är viktigt för oss är att vi inte ger honom kontot bara för att vi får publicitet. Vi har ett djupare syfte, vi vill ju få ut de svenska värderingarna.
Men hon avslöjar att de nu försöker komma på ett sätt att lämna över kontot åt bland andra Stephen Colbert.
– Men som Sergio Guimaraes på Svenska Institutet sa, Colbert får vänta. Han får ha tålamod helt enkelt, avslutar Maria Ziv.
Kampanjen har kostat ungefär 400 000 kronor.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.