Programserien ”Tomis smakbitar från Stockholm” som sänds 22 april – 7 maj har haft 700 000 tittare. Programledare är restaurangägaren Tomi Björck. Visit Sweden beskriver själv programmen som en "kampanj", den första av flera i den "hittills största gemensamma satsningen för Stockholm på en enskild utlandsmarknad". I kampanjen, som ska rulla i tre år, ingår också radioreklam och pr för finska journalister och en kampanjsajt.
 
Dagens Opinion har via mejl ställt några frågor om kampanjen till Janeta Wolontis, seniorprojektledare på Visit Swedens Finlandskontor.
 
Vad är målet för kampanjen?
‑ Det finns satta mål för bland annat image, tittarsiffror, webbesök, webbklick till partners och pressvärde.
 
Hur fungerar det, får restaurangerna som är med programmet betala, alltså kan man köpa in sig?
Ja, deltagande restauranger har betalat för sitt utrymme i respektive program.
 
Kommer det en fortsättning, alltså är fler program planerade?
Den här kampanjen med reseprogram som fokuserar på restaurangtips följs upp under året med andra kampanjbudskap om Stockholm. Näst på tur är tv-reklam för barnfamiljer nu i maj.
 
Vilka byråer har gjort filmerna?
VisitSweden och Stockholm Visitors Board har samarbetat med Nelonen och reklambyrån Kaktus i Finland. Produktionsbolag är finska Brandcasters.
 
Hur gick ni tillväga för att få tv-kanalerna att sända tv-serien?
Initiativet var från början ett samarbete mellan VisitSweden, Stockholm Visitors Board, byrån Kaktus och tv-kanalen Nelonen. Vi ville göra något annorlunda tillsammans, där vi kunde ge konkreta tips till de finska Stockholmsresenärerna.