• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

30 Mar 2020

”Visa mer medmänsklighet och överinvestera i öppenhet”

SPANING. Primes krisexpert Hampus Knutsson ger fem råd till företag som drabbas av corona-krisen.  

SPANING. Primes krisexpert Hampus Knutsson ger fem råd till företag som drabbas av corona-krisen.

Coronakrisen sprider sig snabbt i näringslivet: ”Stormen är över oss och prognosen ser inte bra ut”

Många producenter har slutat att producera och för andra går det inte att distribuera. Många konsumenter har slutat konsumera och tjänsteföretag får allt mindre att leverera. Det är några av de mest tydliga symptomen som vi ser i näringslivet precis just nu. Coronakrisen är ett stort hot mot hälsa och liv, men även företag och jobb drabbas hårt av viruset.

Mellan den 23 och 29 mars har Arbetsförmedlingen registrerat 18 433 personer som varslade om uppsägning. Hittills under mars månad är det sammantaget 36 800 personer som varslats. Det är en ökning med över 1 000 procent jämfört med mars i fjol (3 292).

Det är för tidigt att dra slutsatser kring exakt vad detta kommer att innebära på längre sikt för ekonomin och jobben i Sverige. Men man kan konstatera att stormen är här vilket drabbar stora delar av näringslivet. Just nu ser prognosen framåt inte bra ut, det går likt en kall vårvind att räkna med att det blir värre i april. För många branscher och bolag så innebar mars att gå från ”full fart framåt” till tvärnit i ekonomin. April startar mer eller mindre i stiltje för många, eller i bästa fall på halvfart. Kurvan över bolag och jobb som påverkas kommer sannolikt att få en brant stigning den tid som kommer. Det kommer i sin tur att påverka många hushåll och såklart påverkar det konsumtionen ytterligare. Krisens dominoeffekt är gissningsvis igång och i olika skeden så kommer det drabba bransch efter bransch.

Vi har stor erfarenhet av att jobba med storvarsel, fabriker som flyttar och bolag som står på randen till konkurs. För mig och mina kollegor i krisgruppen på Prime så är kris vardag – och just nu är det många som vill ha hjälp att kommunicera till både medarbetare och marknaden. Det är en klen tröst, för givet det som ska kommuniceras, så måste jag erkänna att det är djupt oroväckande och ledsamt att konstatera att så mycket gått förlorat så snabbt. Och att det sannolikt blir värre ekonomiskt innan det blir bättre.

Men det finns några principer om hur ledare kan agera och kommunicera för att rädda företag, jobb och trovärdighet – som kan vara till användning. Här är fem råd som kan vara intressanta och relevanta just nu när vi har omfattande restriktioner för att rädda hälsa och liv:

  • Överinvestera i öppenhet och internkommunikation
    Det är mänskligt att vilja stoppa huvudet i sanden när det börjar blåsa, men den här krisen har ingen skyldig. Tvärtom så finns det en grundläggande förståelse för att effekterna blir stora under krisen och att organisationer måste anpassa sig. Satsa därför extra mycket på öppenhet och internkommunikation, det är bättre att alla vet hur det ser ut, även om det ser illa ut.
  • Visa mer medmänsklighet än vanligt
    När du tvingas till drastiska åtgärder, inte minst sådana som drabbar andra människor, tänk på att vara mer mänsklig än vanligt. Visa empati för alla som är oroliga och saknar hopp. Även om inte alla jobb kan räddas just nu så går det att visa att man bryr sig om alla människor.
  • Berätta om de uppoffringar som görs för att få med så stora delar av organisationen som möjligt
    Börja med uppoffringar och besparingar uppifrån och ner. Skippa bonus, utdelningar, revidera budgeten till break-even och vid behov sänk löner. Allt annat kommer att kunna slå tillbaka.
  • När jobb går förlorade, visa hur ni räddar jobben för det stora flertalet
    För branscher där proppen gått ur, så går det inte att rädda alla jobb. Men agera för att rädda så många jobb som möjligt och gör det tydligt att det är viktigt att rädda så många jobb som möjligt.
  • Satsa på kommunikation av välgörenhet – men skäms inte för att göra dina produkter eller tjänster relevanta under krisen
    Det är bra med välgörenhet och alla bolag som kan, bör bidra på sitt sätt. Men det är också viktigt att hålla liv i ekonomin och rädda jobb, så fundera på hur det du levererar kan göras relevant under den kris som nu pågår och det går att hitta både rätt ton och kanal att kommunicera budskapet.

Till sist, kom ihåg att den här krisen är temporär, även om vi inte vet än hur länge den pågår. Så rädda det som räddas kan – det här kommer att gå att lösa om vi jobbar tillsammans.

Hampus Knutsson, krisexpert på Prime

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

coronaSpaningen

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2021-08-06, 05:32

Pr-konsulten bakom Kavla ner-kampanjen: Komm uppmanar till medicinskt experiment

Andreas Sidkvist driver egen pr-byrå, men också kampanjen Kavla ner, som är ett svar på kommunikationsbyråernas inom Komms uppmaning till covid-vaccinering, Kavla upp. Han har fått massiv kritik för sin kampanj efter en artikel i Aftonbladet och överväger nu att lämna ett av sina företag. 

Affärercorona
2021-08-01, 19:22

Kekst-konsult vill bannlysa pr-kollega efter ”kavla ner”-kampanj

UPPDATERAD. Lars Lindblad, pr-konsult på byrån Kekst vill bannlysa en kollega som jobbar med en antivaccin-kampanj.

corona
2021-02-16, 02:11

Förtroendet sviktar för oppositionen

I Kantar Sifos senaste corona-rapport når oppositionen den lägsta förtroendesiffran.

corona
2021-02-05, 11:03

Bokadirekt vaccin-kampanjar – vill ”hjälpa till”

Webbtjänsten Bokadirekt ser en möjlighet att hjälpa till  – och synas  – under vaccineringskaoset.

corona
2021-01-15, 18:05

Förtroenderas för MSB

Efter den förra gdn Dan Eliassons resa till Kanarieöarna rasar förtroendet för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Det visar en färsk undersökning från Kantar Sifo.

coronaUndersökning & Analys
2021-01-14, 01:19

Digital Handel om Stefan Löfvens e-handels-besked: Anmärkningsvärt

Organisationen Svensk Digital Handel reagerar på att statsminister Stefan Löfven (s) får det att låta som om folk i hans ålder inte e-handlar.

Casecorona
2020-12-11, 09:06

Regeringen skickar sms till alla

Sannolikt för första gången kommer regeringen att skicka ut ett sms som ska nå hela Sveriges befolkning.

corona
2020-12-10, 07:26

Lärarförbundet lobbar för vaccin

Lärarförbundet är en av de första aktörerna som öppet kräver att bli prioriterade vad gäller tilldelnng av covid 19-vaccin.

coronaopinionsbildning
2020-11-25, 13:44

Region Stockholm Black Friday-annonserar

Även Region Stockholm hänger på Black Friday, som inträffar nu på fredag 27 november.

coronakampanj
2020-11-18, 13:34

Vänsterpartiet vill samla majoritet mot covid-utförsäkringar

Vänsterpartiet vill samla en riksdagsmajoritet för att får till en ändring av bedömningsgrunderna med syfte att stoppa de utförsäkringar av inte minst corona-sjuka som sker i dag.

corona
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • De vinner Stora Kommunikationspriset 2025

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram