Vattenfall har hyrt ett helt eget hus, något utanför själva Almedalen. Det statliga elbolaget kallar det för Energihuset.
– Vi ville samla alla aktiviteter på en plats. Vattenfall ska finnas på ett ställe i Almedalen, säger Åsa Pettersson, chef för public affairs på Vattenfall.
 
Vad vill ni uppnå?
– Vi vill komma ut med våra budskap och få i gång en diskussion om framtidens energiförsörjning och visa vad vi gör.
 
Vattenfall verkar vara ständigt hetluften och har blivit ett slagträ i den politiska debatten. Hur känns det?
–Energifrågan engagerar folk i sig och att vi är statligt ägda gör sitt till. Därför är det viktigt för oss att ha en öppenhet kring det vi gör. Vi har vari i Almedalen i sju år och de är en bra arena för att möta folk som har åsikter om oss. Det känns bra.
Drömgästen?
– Beslutsfattare inom energifrågor.
Vattenfall hoppas på att dra 100 deltagare till sina två huvudseminarier varav ett handlar om smarta elnät och då särskilt pilotprojektet som startade vid förra årets Almedalen. Det leds av Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger. Det andra seminariet tar upp Europas energiförsörjning med tanke på att Tyskland ska stänga kärnkraften. Det leds av diplomaten Jan Eliasson (s) med Vattenfalls koncernchef Øystein Løseth på plats.
Men hur ska ni locka seminariedeltagare till en plats som ligger utanför huvudområdet.
”Det är en utmaning eller hur.”
Om Vattenfall har valt att göra det något obekvämt för sina gäster, väljer Fortum motsatt inriktning.
Med hjälp av eventbolaget Minnesota ordnar Fortum ställ på stan där alla kan få energi till sina Iphone-telefoner, alltså ladda dem. Dessutom har Fotum ordnat en mobilsajt där hela seminarieprogrammet ligger tillgängligt.
Dagens Opinion har sökt Fortum.