– Det här är en seger för oss, förklarar Gunilla George, vice ordförande för Vårdförbundet i Stockholm.
Barnmorskeupproret började för två år sedan i Stockholm som en protest mot att förlossningsvården inte fungerar. Sedan dess har proteströrelsen spridit sig till andra delar av Sverige och startat en stor samhällsdebatt.
Nu tycks frågan även fått genomslag bland politikerna. När regeringen igår presenterade sin vårbudget innehöll den nämligen totalt en miljard kronor som öronmärkts för att förbättra förlossningsvården och kvinnors hälsa.
Vårdförbundet och Gunilla George kopplar miljarden till barnmorskeupprorets arbete.
– Det skapades mycket medial uppmärksamhet kring det hela som gjorde att det blev mycket mer än bara en stockholmsfråga, det visar också den här miljarden. Man ser att det är ett större problem, säger Gunilla George.
Varför fick upproret ett stort genomslag?
– Jag tror att det är en fråga som berör alla på något sätt. Det angår många. Någon gång under livet träffar man en barnmorska. Att föda barn är en stor del av våra liv och som partner är man också med där, säger hon.
– Jag tror att det är en fråga som berör alla på något sätt. Det angår många. Någon gång under livet träffar man en barnmorska. Att föda barn är en stor del av våra liv och som partner är man också med där, säger hon.
Men även om barnmorskorna kan fira en seger med vårbudgeten återstår fortfarande en hel del arbete.
– Vi har kommit en bit på vägen, men det finns fortfarande många frågor att jobba med kring det här, som kräver resurser både i form av personer och pengar., säger Gunilla George.
Har ni tagit hjälp av kommunikationsbyråer i upproret?
– Nej, utan vi har haft stöd av vår presschef på Vårdförbundet Cecilia Sandahl som hjälpt oss komma ut i media.
– Nej, utan vi har haft stöd av vår presschef på Vårdförbundet Cecilia Sandahl som hjälpt oss komma ut i media.
Cecilia Sandahl har bland annat hjälpt till med att lägga upp en kommunikations- och mediestrategi för upproret.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...