Uppåt men mindre lönsamt för Dagens Media och Resumé
Båda tidningarna lyckades öka försäljningen under 2001. Resumé ökade med 2,7 procent till 27,2 miljoner kronor och drygade ut försprånget något till Dagens Media som ökade med 1,5 procent till 22,3 miljoner kronor. Resumé drabbades av skenande personalkostnader. De ökade med 15 procent
Båda tidningarna lyckades öka försäljningen under 2001. Resumé ökade med 2,7 procent till 27,2 miljoner kronor och drygade ut försprånget något till Dagens Media som ökade med 1,5 procent till 22,3 miljoner kronor. Resumé drabbades av skenande personalkostnader. De ökade med 15 procent. Därmed vände tidningen en rörelsevinst från 2010 på 1,75 miljoner kronor till en förlust på -30 000 kronor.
Dagens Media minskade personalstyrkan med en person, och sänkte personalkostnaderna med 7,7 procent. Likväl sjönk rörelseresultatet med 48 procent till 1,32 miljoner kronor. Kampen mellan de två branschtidningarna fortsätter.
I år har Resumé minskat utgivningstakten från varje vecka till varannan och håller därmed samma tempo som konkurrenten. Detta lär innebära minskade kostnader när produktionen av redaktionellt innehåll minskar, men kan även leda till lägre annons och prenumerationsintäkter.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.