Det var på Dagens Nyheters debattsida, som Gustav Fridolin igår anklagade Shell för att ha tagit till fula knep för att få fram ett resultat som visade att 74 procent av skåningarna var positiva till naturgas. Han sätter en annan undersökning, gjord av Som-institutet i kontrast, vilken å sin sida visade att endast 20 procent ställde sig för borrningarna. Shells undersökningen är genomförd av Sifo, men frågebatteriet är utformat av United Minds.

Hur ser du på Gustav Fridolins kritik?

– Vi har inte använt oss av vilseledande metoder och dessutom har vi redovisat hela undersökningen, vilket är anledningen till att han fått tillgång till den. Vi följer gängse regler när vi gör undersökningar. Naturgas är det vedertagna begreppet och frågar ett företag som Shell om det, är det fullständigt uppenbart att det är just fossilgas – som Gustav Fridolin vill kalla det – som åsyftas. Det skulle vara mer vinklat att istället använda ett negativt laddat begrepp, som Gustav Fridolin tycks vilja.

Men hur kunde resultatet mellan de två undersökningarna skilja sig så vitt?

Skillnaden beror både på urval, alltså vilka man har frågat och på formuleringarna. Dessutom är undersökningarna gjorda vid olika tillfällen, vilket också påverkar. I den här undersökningen var majoriteten positiv eller neutral utifrån den fråga som ställdes, som jag tycker var helt rätt ställd.

Att Shell skulle hemlighålla viss information, i syfte av att undvika negativ publicitet. Vad säger du om det?

Jag är inte jätteinblandad i undersökningen, men vi hemlighåller aldrig något. Ibland redovisas inte alla svar, men det är varje kunds rätt att bestämma. Vi ställer självklart krav på kunden att allt som redovisas är korrekt. Beroende på hur resultatet redovisas har kunden med olika mycket information. I en debattartikel, till exempel, finns inte plats för så många frågor. Men vi är nog med att metodredovisning alltid ska finnas med. Jag gissar dock att Miljöpartiet också gör ett urval när de vill få ut undersökningar i media, säger Carl Melin. Han fortsätter:

– Vi har schyssta frågor och formuleringar och förbehåller oss rätten att korrigera en kund som ställer felaktiga eller snedvridna frågor.

Ni ägs av Prime PR, som är Shells pr-byrå. Är det problematiskt?

– Nej, egentligen inte. Prime lägger ofta , men inte alltid, ut undersökningar på United Minds. Kunder som beställer en undersökning vill ju alltid visa att opinionen är i en viss riktning, man vill få uppmärksamhet och pr. Men även där är vi noga med att frågorna är schyssta, även om kunden vill få fram ett resultat.