Fredrik Nilsson tror att inget fackförbund har lyckats värva så många nya medlemmar under 2012 som Unionen. Det har kunnat ske genom att både kommunikationen och erbjudandet har stärkts.
– Vi har fokuserat på värvningsarbetet. Det har vi gjort genom våra förtroendevalda på arbetsplatserna och genom aktiv marknadsföring via bland annat reklam i tv och bannerannonser.
Unionen stärkte även sina erbjudanden under 2012.
– Vi ser ständigt över erbjudandet. Inkomstförsäkringen, som vi har haft under några år, förbättrade och vi har en del kring studiestödet, som att medlemmar kan få betalt för kurslitteraturen. Sedan ser vi också till att nå ut med våra erbjudanden.
Unionens upptagningsområde växer, vilket också bidrar.
– Vi ökar mer än vad antalet anställda ökar inom vårt organisationsområde. Så vår organisationsgrad går upp.
Även de ökande varslen driver på medlemstillväxten.
– Det spelar in, men vi har tillväxt i både goda och dåliga tider.
Fredrik Nilsson räknar med fortsatt tillväxt under 2013.
– Vi fortsätter på den inslagna vägen med målmedveten värvning
Unionen kan också komma att öka medlemsantalet på andra sätt. TCO-förbundet Farmaciförbundet med 7 500 medlemmar och Unionen diskuterar ett samgående, säger Fredrik Nilsson.
– Vi har haft diskussioner och kommit fram till att vi ska fortsätta att diskutera ett samgående.
Samgåendet kan vara klart tidigast till årsskiftet.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
IR-ansvarig till Academedia
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...