• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

24 Mar 2022

Under kriget – Saab dammar av kampanj

Regeringen har hittills fattat beslut om att skeppa 10 000 pansarskott utvecklade av Saab till Ukraina. Den börsnoterade, svenska förvarskoncernen Saab märker nu av ett starkt ökat intresse från medierna och har också dammat av en gammal reklamkampanj.

– Som alla andra berörs man av det som händer i Ukraina. Kopplat till det så pågår det en diskussion bland politiker och experter om behoven av ökade försvarsanslag och ökad försvarsförmåga i många länder vilket är naturligt givet kriget i Ukraina. Det skapas då också ett större intresse för våra produkter och system och hur läget i världen påverkar oss som bolag, berättar Saabs presschef Mattias Rådström.

Vilka typer av medier hör av sig?
 – Det är allt från internationella medier och affärsmedier till lokalmedia på de orter där vi har tillverkning och utveckling.

Någon produkt som det är särskilt stort intresse för?
 –Saab har en bred portfölj med allt från stridsflyg, antitankvapen till sensorer och ubåtar. Det som det pratas mycket om nu är antitankvapen som bland annat används för att bekämpa pansarfordon.  Det är för tidigt att säga något om hur läget påverkar orderingången. Den dagen det kommer in ordrar och beställningar kommer vi att kommunicera det på vanligt sätt. Men vi ser helt klart ett ökat intresse för våra produkter och system från många länder.

Behöver ni omorganisera er för att klara trycket?
 – Nej, vi jobbar efter våra vanliga rutiner på pressavdelningen. Vi klarar av att det för tillfället ringer fler journalister.

Hur era pansarvapen används visas i Ukraina visas dagligen i sociala medier, till exempel Tiktok. Är det något ni följer?
 – Vi bevakar regelbundet det som skrivs och vad som sägs om oss i sociala och traditionella medier. Det gör vi nu också, så det är inget som förändras.

Får ni negativt bevakning?
  –Det vet jag inte om jag vill säga, vi får rent allmänt en större exponering för bolaget och våra produkter. Men framförallt är det en humanitär katastrof det som sker i Ukraina som är en direkt följd av anfallet från Ryssland.

Saab syns nu också i breda medier med en annonskampanj, en native-kampanj i en serie ”artiklar”, under namnet Till vårt försvar som bygger på ”journalisten” Ebba Kleberg von Sydow.

– Det är en tidigare kampanj som vi kör igen och där vi bland annat diskuterar olika frågeställningar såsom krisberedskap, varför vi över huvud taget behöver ett försvar och vad som är värt att försvara. Ytterst vår demokrati och öppna samhälle. Det är frågor som är mer centrala än någonsin.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Case

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-30, 08:25

Råd ska råda över varumärket Sverige

Svenska institutet har utvecklat en ny strategi för varumärket Sverige. Bland annat ska ett råd stämma av hur varumärket utvecklas.

Case
2025-04-25, 07:01

Greenpeace dubbelanmäler Arla för vilseledning

I ett pressmeddelande meddelar miljöorganisationen Greenpeace att den anmäler mejeriföretaget Arla för vilseledning i sin kommunikation.

Case
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-04-02, 11:05

SCA om Greenpeace samtyckeskampanj: Den tar polisen hand om

Miljöorganisationen Greenpeace genomför ”en samtyckes- och hållbarhetskontroll” vid skogsbolaget SCAs virkesterminal i Timrå. SCA tycker att Greenpeace har fel i sak och bär sig olagligt åt.

Case
2025-03-05, 08:22

Så ordnade Svensk Handel drömgästen Ulf Kristersson

Många opinionsbildande organisationer drömmer om ett besök från statsministern. För Svensk Handel blir drömmen sann i dag.

Caseopinionsbildningpolitik
2025-02-26, 22:00

Colombia högt på Saabs pressagenda

När uppgifterna om att USA med ett veto kan stoppa Colombias köp av Gripen-plan hade Saab ett lite trumfkort på pressavdelningen.

Casemedier
2025-02-21, 20:37

Max anmäler Aftonbladet

Hamburgerkedjan Max går till motattack mot Aftonbladet.

Case
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram