SJF/läckor/källor
Svenska Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén, ordförande i Journalistförbundet kommenterade 23 december Dagens Opinions och Makthavares artiklar om läckan bakom Primegate, det vill säga Aftonbladets avslöjande att pr-byrån Prime på uppdrag av Svenskt Näringsliv påverkat Socialdemokraternas tillväxtpolitik.
Inte oväntat anser Agneta Lindblom Hulthén att Dagens Opinion och Makthavare ”har trampat snett” och borde ”skydda källor i stället för att jaga dem”.

Det är inte alla medlemmar som kan jobba på lokaltidningar och streta sig ner till kommunens diarium varje för det dagliga grävet för medborgarnas eviga kamp mot makten. Den Saltsjöbadsanda som SJF försöker drömma sig tillbaka till har aldrig existerat för de flesta av oss medlemmar i SJF.

Många av oss får utföra föga heroiska uppgifter som slita fram så detaljer i ett minimalistiskt bevakningsområde med några hundra närmast sörjande. Dagens Opinion har alla opinionsbildare som målgrupp och självklart är de enormt intresserade av att veta hur det gick till när landets största pr-byrå tankades på affärshemligheter. Här får vi branschreportrar navigera efter en annan skala än den som SJF-kanslisterna har hjärntvättats med. Det handlar om ett spel där starka maktsfärer försöker ändra styrkeförhållandena. Ett spel där en aktör får en källa driva opinionsbildning med medan den andra sidan har att hantera en läcka som äventyrar hela verksamheten. I det intrikata spelet är det inte ens säkert att källa och läcka är samma person. Och hur många av AHs medlemmar har inte varit medom att rapportera om källorna bakom Wikileaks?

Två scenarier för Prime
Visar det sig att byråns rutiner för hantering av information, kan Prime riskera att tappa storkunder och miljonbelopp i intäkter. I värsta fall uppstår en självskruvande spiral i riktning nedåt, rentav i riktning Rikta. Om Prime lyckas visa att informationsläckaget orsakats av en person som inte följt reglerna, är det en annan sak. Då finns få som vågar kasta den första stenen. Då kommer sannolikt pr-köpandeopinionsbildare få upp ögonen för att Prime tycks ha lyckats polarisera Socialdemokraterna i en vänster och högerfalang. Onekligen spektakulär pr, som kan få andra kunder intresserade.

Businessleaks/Wikileaks
Det är inte en orrimlig tanke att Wikileaks banar väg för en våg av läckage av affärskänslig information från missnöjda medarbetare, Businessleaks. Primegate kan vara det första kända svenska exemplet på systermatiskt läckage av affärshemligheter till medierna.
Tidigare anställda som berättar anonymt om sin gamla arbetsplats har redan blivit något av en trend på Flashback.
Utvecklingen innebär att företag med känslig information behöver skaffa en beredskap för businessleaks. Förutom en hygiennivå på teknisk säkerhet behöver företagen jobba med sina medarbetares lojalitet. Rättvist och korrekt behandlade medarbetare är sannolikt grunden för en lojalitet som också överlever när arbetsgivare och anställda går skilda vägar. Detta har uppenbarligen inte fungerat på Prime.