"Reklamen är verkligen en börda för samhället, på åtminstone tre olika sätt. Det är svårt att se några bärande argument för att den ska få förekomma. Ändå tillåts den tränga in i varje vrå av också vårt mest privata liv", skriver han på DN Debatt.
Han anser bland annat att reklamen bidrar till miljöförstöring:
"Om vi slapp konfronteras med reklamen skulle vi frivilligt göra klokare val av livsstil, bruka färre ändliga materiella resurser, leva enklare och lyckligare", skriver han.
Torbjörn Tännsjö anser att det saknas "radikal kritik" av reklam och det beror på "media, som skulle publicera kritiken, är för sin existens beroende av reklamen".
Torbjörn Tännsjö listar i DN upp tre sätt på vilken reklam är en börda för samhället
* Reklamen har "förvridit det mediala landskapet" och gjort medierna borgerliga eftersom "välbeställda människor, som ofta har borgerliga uppfattningar" drar "automatiskt till sig annonsörer".
* Reklamen har "förvridit utveckling av etermedierna" och vi "tittar på usla program i kabelteve, som vi inte skulle drömma om att se, om vi tvingades betala för dem".
* Reklamen har "lett till att vi frivilligt gett upp vår integritet på nätet" eftersom vi "tacksamt anlitar tjänster från Facebook, Google och Waze i tron att de är gratis". Användarna tror de är kunder men är i själva verket Facebooks och Googles "produkter".
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...