Sverige avslutade intensiva Cannes Lions med sitt första titanlejon på fem år. Utmärkelsen, som går till en banbrytande kampanj som flyttar fram branschen, kammades hem av WPP-byrån Ingo för kampanjen The Swedish Number, som marknadsfördes av pr-byrån Cohn & Wolfe.
Ingo blev den främsta svenska byrån följd av Forsman & Bodenfors och Prime.
Enligt den arrangörernas egna statistik från natt mot måndag, kammade Sverige hem 51 lejon, vilket är högre än rekordet på 48 lejon från år 2012.
 
Dock räcker rekordet inte mer än till en åttonde plats i nationsligan som domineras av USA med 354 lejon.  Tvåa ligger Storbritannien med 164 lejon.  Sett till befolkning  har Sverige framför sig Nya Zealand med 57 lejon på 4,5 miljoner innevånare.  Sverige kommer dock före stora länder som Japan, Indien och Spanien.
Mest framgångsrikt var Sverige i pr-klassen med 9 lejon, följt av av media och mobil med 5 vardera samt  direktmarknadsföring med 4 lejon. Noll lejon blev det i klasserna  print, hälsa, kreativ effektivitet, innovation och läkemedel.

flest lejon per land i Cannes Lions 2016
1. USA 354
2. Storbritannien 164
3. Brasilien 90
4. Australien 71
5. Tyskland 63
6. Nya Zealand 57
7. Frankrike 55
8. Sverige  51
9. Japan 46
10. Argentina   40