Tio oberoende europeiska byråer har bildat plattformen Food & Wine Republic.

Tanken är att plattformen, Foodandwinerepublic.com, ska underlätta för företag som vill marknadsföra mat och dryck internationellt. Varumärken som syns på plattformen är bland annat Mövenpick, Arla, Nescafé, Heinz och Remy Martin.

Två svenska byråer ingår i samarbetet, Prat PR och Kitchen PR.

”Intresset och medvetenheten kring mat och dryck ökar konstant samtidigt som det är ett speciellt område att arbeta inom. Det kräver ofta en specialistkompetens vilket vi nu kan erbjuda våra kunder på europeisk nivå”, kommenterar Gabriella Finnborg, vd på Prat PR. som tillsammans med Kitchen PR ingår som svenska byråer i nätverket.

Hon berättar om hur samarbetet kom igång:

”Vi har länge samarbetat med internationella kunder, och pr-byråer, kring mat och dryck och vi har haft ett framgångsrikt samarbete med Pitch PR för en vinkund. Initiativet har vuxit fram de senaste åren. Att samla nischade och specialiserade byråer hoppas vi att det blir enklare för kunder som vill nå ut med pr i flera länder, och som framförallt vill nå det stora nätverk och kontakter inom mat och dryckesbranschen som vi tillsammans gör.”

Ännu har inte Prat fått in någon kund via samarbetet:

”Nu har vi precis lanserat plattformen, och i dagsläget har vi på Prat inte några gemensamma kunder med övriga byråer. Men vi har stora förhoppningar om att tex svenska företag som vill ut i Europa ser detta som en möjlighet. Och tvärtom.”

Finns det plats för fler byråer?

”I dagsläget är det inte aktuellt med fler byråer i Sverige, men i framtiden kan det säkert bli intressant att hitta fler nischade specialistbyråer i andra länder. Så det kommer finnas plats för fler byråer.”

byråerna i Food & Wine Republic
Pitch PR, Nederländerna
FFK PR, Tyskland
Mateo & Co, Spanien
SoWine, Frankrike
SoFood, Frankrike
Rossi & Bianchi, Italien
Elliots Agency, Storbritannien
Kitchen PR, Sverige
Prat PR, Sverige
House of Wine, Danmark