Årets julkalender lider av naturliga orsaker mot sitt slut. Det sätt som företagande skildras i SVTs julkalender har fått Mats Olin, chef för Timbro Medieinstitut, att reagera.
– Jag bara observerar att företagare ofta är skurken i vad som är ett väldigt populärt program som många barn tittar på, säger Mats Olin.
Som chef för tankesmedjans avdelning för mediegranskning har han tillsammans med Niclas Carlsson, vd på Founders Alliance, plöjt igenom ett flertal av SVTs julkalendrar under 2000- och 2010-talet.
Duon anser att SVTs julkalender skildrar en ensidig bild av entreprenörer, direktörer och företagare som omoraliska och ohederliga skurkar.
– Jag vill inte dra några slutsatser om långtgående effekter men det är klart att den totala bilden av företagande och entreprenörskap som skildras i medierna kan ha en påverkan på om unga inspireras av att pröva på företagande eller inte.
Enligt SVTs kommunikationschef Sabina Rasiwala har Timbros granskning dock inte rönt något större intresse från medier. Hon har åtminstone inte fått frågor om kritiken.
Att företagare ofta antar formen av skurkar i SVTs julkalendrar, är inte det ett tecken på att näringslivet har misslyckats i sin opinionsbildning?
– Jag tror att det ligger i allas intresse av att visa att bilden av företagaren som ett sorts särintresse är helt fel. Det är viktigt att företagande skildras på ett rättvist och realistiskt sätt. Alla i samhället lever ju på att det finns företag, säger Mats Olin.
Dagens Opinion söker ansvarig på SVT för en kommentar.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.