Tävlingen syftar till att lyfta fram kvinnliga företagare i tre kategorier: Årets företagerska, årets tjänsteutvecklare och årets uppstickare. Sedan 2009 har Tillväxtverket deltagit i Beautiful Business Award, tillsammans med Driftig.nu och PriceWaterhouseCoopers.
Detta efter att ha fått uppdraget av regeringen att genomföra en tjänsteinnovationstävling med syfte att lyfta kvinnliga företagare.
– Istället för att anordna en egen tävling kom vi fram till att det är bättre att vi kompletterar en redan befintlig tävling med en ny priskategori, Årets Tjänsteutvecklare, säger Gunilla Thorstensson på Tillväxtverket.
Att Tillväxtverket är med och anordnar en tävling för kvinnor som heter ”Beautiful business award”, vad ger det för signaler?
– Det finns en jury som utser vinnare varje år. Kriterierna handlar om nytänkande, hållbarhet, tillväxtambition. Tävlingen handlar om vackra affärer. Även en tävling med både män och kvinnor kunde heta samma sak.
Ni har haft en turbulent tid, med kvittoavslöjanden och kritiken mot er satsning på just kvinnligt företagande. Borde ni inte vara lite försiktiga?
– Vårt uppdrag är att lyfta fram att näringslivet omfattar kvinnor och män, då måste man så klart jobba med kommunikation. Tävlingen är en del i att visa att kvinnor också är framgångsrika företagare.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...