Under 2011 ökade de svenska pr-byråerna sin sammanlagda omsättning med 6,7 procent till 2,6 miljarder kronor. Det visar en genomgång av 133 pr-byråer. Tillväxten i pr-branschen kan jämföras med reklamförsäljningen som under året ökade med 5,3 procent till 66 miljarder kronor. Tillväxten i pr-branschen var dock lägre under 2011 än föregående år då den växte med 8,9 procent.

Rörelsemarginalen för branschen totalt ligger oförändrat på 5,7 procent. Antalet anställda ökade med 6,3 procent till närmare 1 700 bland de undersökta byråerna.

Toppskiktet av byråer är stabilt med Kreab & Gavin Anderson, JKL, Prime PR, Hallvarsson och Halvarsson och JG Communication högst upp på listan. Flera nykomlingar pressade in sig högt på listan, exempelvis Nordic PA och Partner PR, som gjorde sitt första kalenderår. Några av de nyare byråerna, som Angselius Rönn, New Republic och Youme hade den starkaste tillväxten. Också i lönsamhetstoppen dominerar nykomlingar som Paues PR och Progress.

 
Aritkeln bygger på reseach bland 133 pr-byråer. En längre artikel finns i Veckans Brief, se mer här.

Utvalda kategorier

DO JOBB

Almega söker näringspolitisk expert

Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...

Group IR & Communication Manager till Attendo

Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...