Tieto drabbades den 25 november av ett stort haveri som sänkte ett 50-tal av företagets kunder. Bland annat drabbades Bilprovningen och SBAB. Även Apoteket hade stora problem med att skriva ut recept. Dessutom försenades övergången till ett nytt system, något som satte Apoteket i ett tufft läge.
Vad innebär haveriet för Tieto som företag?
– Det är svårt att veta nu, det är för tidigt. Det har bara gått några veckor sedan det inträffade. Men allting hänger på hur vi hanterar det här. Det absolut viktigaste just nu är att säkerställa att kundernas system fungerar, säger kommunikationschef Kristina Westerlind.
Hon berättar att de sedan problemen inträffade har haft ”konstanta dialoger” med de berörda kunderna.
Vad går dialogerna ut på?
– Det kan jag inte kommentera i media utan det är något som vi hanterar med respektive berörd kund
Har ni att göra med frustrerade kunder?
– Vad gäller om våra kunder är frustrerade eller inte är något du bör fråga dem eftersom de som blivit berörda har påverkats på olika sätt. Men självklart är det så att ingen tycker det är roligt när denna typ av händelse inträffar och vi gör allt för att våra kunder ska få sina tjänster att fungera igen.
När Expressen hade problem så twittrade de ut att Tieto var deras leverantör. Hur ser ni på att den här typen av uppgifter sprids i sociala medier?
– I dag får man vara förberedd på att det är så, att mycket av flödet av spekulationer, rykten och nyheter sprids där. Sedan vad som är sanning eller inte är svårt att verifiera. Men jag tror att det är viktigt för företag att bevaka de diskussioner som förs i sociala medier. Men man går inte in som företag själv och kommenterar pågående diskussioner, om det inte är så att man kan frambringa bra uppgifter, dementera eller bekräfta.
Hur känns det för dig att hamna i det här läget nu runt jul?
– Det är alltid så här i livet. Man hamnar i olika situationer, det är bara att göra sitt yttersta för att hantera situationen på bästa möjlig sätt. Det spelar ingen större roll om det är innan jul eller någon annan tid på året.
Tieto har nu också inlett en utredning om haveriet tillsammans med bland annat Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...