The Singing Sailor tar ton internationellt
– Detta är naturligtvis en pr-kampanj med glimten i ögat. Sedan finns det flera underliggande seriösa budskap. Det främsta målet är att göra ett inlägg i debatten om militärens vilja att göra stora satsningar på att säkra östersjöområdet. Vi tror att fred uppnås på andra sätt, inte genom militär kapprustning. Kampanjen öppnar också upp för diskussion om mänskliga rättigheter, säger Christoffer Burnett-Cargill, generalsekreterare för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Först och främst har det funnits ett makalöst intresse internationellt. BBC, CNN, New Yourk Post är några av de som uppmärksammat kampanjen. Jag intervjuades i nationell australiensisk radio igår och vi har varit med i Huffington Live. De flesta är positiva och tycker att kampanjen är kreativ och nytänkande. Vi hade räknat med många olika reaktioner.
Fanns det några hinder för själva utförandet? Regler om att inte störa sjöfarten eller liknande?
– Nej, flera inom flottan skrattar gått åt det här.
Vad kostar det?
– Vi har bara lagt in ett fåtal tusenlappar för materialkostnaderna. Åkestam Holts har arbetat pro bono.
Flera ideella medarbetare och pr-byrån FLB Europa har hjälpt till att sprida kampanjen.
Hur mäter ni effekterna?
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.