Berätta om idén, varför bantning?
– Vi har tagit fram kampanjen tillsammans med reklambyrån Masscreation och pr-byrån Edelmann Deportivo. Det är få som känner till vad man kan göra för klimatet och samtidigt känner en stor klimatångest. Det var grunden till att vi ville göra en kampanj som upplyser människor om hur de kan bidra utan att det blir för komplicerat.
Petra Hallebrant fortsätter:
– Man möts ständigt av budskap om att banta i olika slag och vi vill verkligen betona att alla är fina som de är. Den här kampanjen handlar om att koldioxidbanta jorden.
Kampanjen drivs utomhus i Stockholm, Göteborg, Malmö och Södertälje. I storstaden kompletteras reklamtavlorna med annonsering i tunnelbanan och på bussar. Kampanjsajten koldioxidbanta.se är central för den digitala aktiviteten. Där kan besökarna se sitt eget påverkansvärde och hur mycket man ”går ner” i koldioxidutsläpp om man under en månad avstår från särskilda vardagsvanor. Det annonseras även i sociala medier och på flera olika plattformar, exempelvis Aftonbladet.se och Tidningen Mama. Kampanjen syns även som brickbord på SJs tåg.
Vad har ni satt för mål?
– Målet är att få fler att välja Telge Energi. Några exakta siffror kan jag inte kommunicera externt men vi vill självklart att så många som möjligt är med och koldioxidbantar. Vi hoppas på att driva mycket trafik till kampanjplattformen koldioxidbanta.se .
Finns det någon risk att kampanjen drunknar i den övriga vikthetsen?
– Det gör den förhoppningsvis inte. Vi tror att man kommer haja till på de siffror som vi använder och därmed uppmärksamma kampanjen. Vi leker med hur medierna brukar rapportera om ämnet men med helt andra fakta. Kampanjen har även formspråk som återspeglas i traditionell kommunikation om vikt och dieter.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...