• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

05 Oct 2021

Teknikföretagen kampanjar med bebisar inför valet

Branschorganisationen Teknikföretagen vill lyfta frågorna om industrins villkor inför valrörelsen med en ny kampanj med bebisar som frontar.

Branschorganisationen Teknikföretagen vill lyfta frågorna om industrins villkor inför valrörelsen med en ny kampanj med bebisar som frontar.

Teknikföretagen räknar inte med att industripolitiken kommer att dominera valrörelsen och känner därför behovet av att köra i gång en kampanj.

”Inför riksdagsvalet i september 2022 är industripolitiken kanske viktigare än någonsin. Teknikskiftet innebär att industrins kompetensbehov har förändrats rekordsnabbt. Efter Brexit har EU börjat styra i en riktning som är skadlig för svensk export. Och elförsörjningen, hur kan det ens vara en fråga som tillåts skapa oro för företag på 2020-talet? Det är inga små frågor, tvärt om är det frågor som politiken måste adressera kraftfullt”, berättar Teknikföretagens presschef Per Braconier via mejl.

På vilket sätt rör sig EU så det skadar svensk exportindustri?
”
Med Storbritanniens utträde ur EU har det skapats en ny maktbalans inom unionen som Sverige måste förhålla sig till. Utan Storbritannien har Sverige fått det svårare att påverka EUs utveckling. Taxonomin, minimilönedirektivet, EU-förslaget om lönetransparens och en agenda som kännetecknas av en ökad statlig inblandning, handelshinder och detaljstyrning i den europeiska ekonomin, med mera, vållar problem och riskerar att skada svensk industris konkurrenskraft. När nästa regering tillträder krävs en tydlig linje för EU:s utveckling med fokus på det EU gör bäst: fri rörlighet för varor och tjänster. Det gynnar en liten handelsberoende ekonomi som Sverige är”.

Kampanjen går under oktober i tryckt press, som Affärsvärlden, Dagens Nyheter och Dagens Industri och ytterligare medier på webben. Kampanjen består av bilder på bebisar som framför budskap i pratbubblor. Printannonserna har också copytext. Teknikföretagen drar också i gång en kampanjsajt.
Byrå för kampanjen är Soluzions.

Varför bebisar?
”Att industrin vill prata industripolitik, det förvånar ingen. Hade budskap om industripolitik uttryckts på en bild med en industri-vd hade få reagerat. Därför vill vi använda humor som verktyg. Genom att använda bilder på bebisar kopplar vi ihop två element – industrin och bebisar ­– som annars inte hör ihop. Våra hjärnor säger att det är fel avsändare för budskapet, och just därför är bebisar rätt avsändare i kampanjen”.

Parallellt med kampanjen sker även ett ”intensifierat påverkansarbete”, bland annat i form av politikermöten.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanjval 2022

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-03, 10:18

Kampanjen som ska lansera Simona Mohamsson (l)

Liberalerna kör igång en kampanj som ska göra partiledaren Simona Mohamsson mer känd. I kampanjen döps Simona Mohamsson om till bland annat ”Skolsson”. ”Mobilförbudsson”, ”Möjlighetsson”, ”Borgerligsson” och ”Knäckgängensson”.

kampanjpolitikval 2026
2025-10-22, 11:34

SD och M får bassning av Integritetsskyddsmyndigheten

Både Moderaterna och Sverigedemokraterna får reprimander från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

EU-valet 2024Undersökning & Analysval 2022val 2026
2025-10-14, 12:53

Lasse Åberg fixar banankontakt med unga för Del Monte

Den internationella livsmedelsjätten Del Monte testar om en 85-årig Lasse Åberg kan få unga att äta mer frukt i Sverige.

kampanj
2025-09-29, 12:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-09-23, 05:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-06-26, 12:55

Kampanjar med hundkött i Almedalen

Aktivister bjuder på smakprov av ”hundkött” från Gotlands ekologiska hundfarm.

almedalen 2025kampanj
2025-06-26, 10:51

Tiktok kör svensk sommarkampanj

Tiktok kampanjar om hudcancer och solsäkra vanor.

kampanj
2025-06-25, 10:22

Almedalen får välbefinnandekarta

En karta ska guida till platser som främjar välbefinnande mitt i Almedalsbruset.

almedalen 2025kampanj
2025-06-25, 10:05

ChildX groomar politiker i Almedalen

Barnrättsorganisationen ChildX kör grooming-kampanj i Almedalen.

almedalen 2025kampanj
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram