– Vi träffade ett antal kommunikationsbyråer i jakt efter en som delade de värderingar som vi har. Den bärande tanken i vår verksamhet är en likvärdig skola genom samverkan och ledarskap och där tyckte vi att Geelmuyden Kiese matchade kraven bra, säger Ida Karlberg Gidlund, verksamhetschef för Teach for Sweden.
Byrån ska bland annat hjälpa med kommunikationsrådgivning, pr och opinionsbildning kring den svenska skolans utmaningar.
– De ska hjälpa oss att skapa en större medvetenhet runt de utmaningar som vi har i Sverige gällande likvärdigheten i skolan. Det är många aktörer som talar om problem, men vi efterfrågar handlingskraft där också Geelmuyden Kiese kommer att bidra för ökad kunskap runt detta, säger Ida Karlberg Gidlund.
Teach for Sweden värvar ledartalanger som under två år får arbeta som lärare i skolor med tuffa utmaningar. Syftet är att vända de sjunkande skolresultaten men också höja läraryrkets status och skapa en likvärdig skola.
Geelmuyden Kieses arbetsgrupp består av Frida Berg, kundansvarig, Ida Persson, projektledare och Josefina Lafolie Fischier som politisk rådgivare.
Teach for Sweden har tidigare jobbat med reklambyrån Volt, som bland annat skapat organisationens grafiska profil.