Enligt Trafikverkets förslag, som regeringen ska skicka ut på remiss, ska höghastighetsbanor byggas på traditionell teknik sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö.
Sverigeförhandlingen är i full färd med att skriva avtal med kommuner om stationer i utbyte mot åtagande i bostadsbyggande.
– Jag är glad att Trafikverket följer vårt förslag på sträckning. Sedan är jag skeptisk till att det blir klart först 2070, säger HG Wessberg, som hade hoppats på helt nya spår som klarar högre hastigheter.
Hur påverkar detta era förhandlingar?
– Egentligen påverkas de inte. Men förslaget skapar osäkerheten om när höghastighetsbanan blir utbyggd. Anslagen räcker till 2029. Då är spåren klara bara fram till Linköping.
HG Wessberg förespråkar en annan finansieringsmodell än att ta investeringen via statsbudgeten.
– Lånefinansiera i stället och bygg klart till 2035.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...