• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

15 Mar 2011

Svenskt kött kampanjar för blågult kött

– Vi vill genom den här kampanjen berätta vilka värden svenskt kött står för och göra svenska konsumenter medvetna om vilka fördelar som kommer av att välja svenskt kött.

– Vi vill genom den här kampanjen berätta vilka värden svenskt kött står för och göra svenska konsumenter medvetna om vilka fördelar som kommer av att välja svenskt kött. Vi vill inte att den totala köttkonsumtionen ska öka, istället att folk ska välja rätt kött, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskt kött.
 
I kampanjen, som består av annonser i riks-, lokal- och facktidningar, slår Svenskt kött fast att en gris får vara en gris i Sverige – men frågar sig om en bonde får vara en bonde.
 
– Det är en mycket svår situation, speciellt för grisuppfödare. Det sker en stor import av griskött som säljs till ett väldigt lågt pris, och det slår direkt mot de svenska bönderna som inte kan konkurrera med de här låga priserna eftersom bra djurhållning kostar mycket pengar.
 
Hur gör ni för att lyfta frågan?
 
– Vi har uppvaktat landsbygdsdepartementet, bland annat om svenskt kött i offentlig mat. Salmonellalagstiftningen är under lupp och utredningen uppmärksammar vi gemensamt med flera aktörer under våren.  Vi ingår i nätverk som arbetar för bra skolmat som till exempel Kostakademien. 
 
 I anslutning till kampanjen finns Svenskt kött också på Facebook för att även där jobba med opinionsbildning.
 
Hur mycket pengar har ni satsat på att lobba för svenskt kött?
 
– Vi gör en medieinvstering till ett värde av ca 3 mkr. Det är en avsevärd summa av vår budget för marknadskommunikation. Vi kommer inte att ha råd att jobba vidare med sådana här storslagna kampanjer när den här är slut, så framåt kommer vi att arbeta mer med mindre annonser, pr och olika aktiviteter för att synliggöra svenskt kött. 
 
Svenskt kött jobbar med pr-byrån Hilanders Kitchen i Malmö, och Maria Forshufvud säger att de fått både positiva reaktioner av kampanjen, men även fått en del skeptiska frågor.
 
– Vi har märkt att kampanjen öppnat upp många frågor både från allmänheten och från uppfödare. Vårt mål är att skapa intresse kring de här frågorna, delta i debatten och få möjlighet att åka runt och kommunicera vad vi menar och varför vi tycker att man ska välja svenskt kött.
 
Therese Johansson

 

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-20, 09:49

Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

UPPDATERAD. Den förra energiministern (s) Ibrahim Baylan, går till pr-branschen och en byrå startad av den förra näringsministern (s) Björn Rosengren.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 08:26

Svensk Cykling värvar minister från pa-byrå

Organisationen Svensk Cykling hittar en ny vd i form av ett före detta statsråd på en pa-byrå.

arbetarrörelseropinionsbildningpr
2025-05-20, 05:45

Pr-byrå släpper ai-assistent för Almedalen

Till årets Almedalsvecka släpper kommunikationsbyrån Paues Åberg en ai-baserad assistent.

almedalen 2025pr
2025-05-20, 05:36

Agera värvar projektledare från förlag

Pr-byrån Agera har hittat en ny medarbetare på förlaget Modernista och med erfarenhet från Bindeld.

arbetarrörelserpr
2025-05-16, 07:35

Bättre snurr för pr-byråerna

Det är bättre fart på pr-byråernas affärer under det första kvartalet 2025 jämfört med motsvarande period 2024. Det visar organisationen Precis barometer bland medlemmarna, de större pr-byråerna.

Affärerpr
2025-05-15, 08:13

Narva värvar ir-tungviktare

Kommunikationsbyrån Narvas nya värvning till ir-teamet har haft flera tunga roller på konkurrerande byråer.

arbetarrörelserpr
2025-05-14, 21:35

Reform Society hittar kampanjchef hos Civil Rights Defenders

Kommunikationsbyrån Reform Society värvar en ny chef till kampanjteamet från organisationen Civil Rights Defenders.

arbetarrörelserpr
2025-05-13, 06:56

Minskad vinst med vinstutdelning på Strandberg Haage

Pr-byrån Strandberg Haage höll intäkterna under sitt senaste räkenskapsår, 2024, men tappade i lönsamhet. Det blev ändå över till vinstutdelning.

Affärerpr
2025-05-12, 14:43

Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå

Ebba Östling, tidigare socialdemokratisk ordförande för kommunstyrelsen i Botkyrka äntrar pr-branschen.

arbetarrörelserpr
2025-05-08, 07:23

Insynskommittén: Så ska lobbyregistret fungera

Insynskommittén har just presenterat sitt förlag på lobbyregister, ett förslag som Moderaterna och Kristdemokraterna har reserverat sig mot.

Branschopinionsbildningpolitikpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Toppmoderat kliver av – kan bli landshövding
  • Byrå går i konkurs efter ”omfattande avvikelser i bokföring”
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram