Svenskarnas nyhetsvanor 2022
För tredje året i rad har docenten Ulrika Andersson vid SOM-institutet tagit fram rapporten Svenska nyhetsvanor där svenskarnas nyhetskonsumtion under åren 2005-2021 kartläggs.
Undersökningen visar att svenskar har ett stort intresse för att ta del av nyheter. 93 procent anger att de instämmer helt (67 procent) eller delvis (26) med påståendet att de gillar att hålla sig informerade om vad som händer i samhället. Störst är intresset hos åldersgruppen 65-85 där 76 procent instämmer helt. Minst är intresset hos åldersgruppen 16-29 år där 43 procent instämmer helt.
Rapporten visar att svenskarnas grad av samhällsintresse (mätt i intresse för politik) driver det allmänna intresset för nyhetskonsumtion. 61 procent av de som är intresserade av politik har ett stort intresse för nationella nyheter. 32 procent av de som inte är intresserade av politik har ett stort nationellt nyhetsintresse.
Valet av plattform skiljer sig åt mellan generationerna, även om dessa skillnader minskar. 52 procent av åldersgruppen 65-85 år konsumerar morgontidningar minst tre gånger i veckan. Endast 5 procent av 16-29-åringar konsumerar morgontidningar. 27 procent av åldersgruppen 16-29 konsumerar morgontidningarnas nyhetssajter minst tre gånger i veckan. I åldersgruppen 65-85 är andelen 38 procent. 34 procent av 16-29-åringar kosnumerar kvällstidningarnas nyhetssajter. Bland 65-85-åringar är andelen 35 procent.
Nyhetsanvändningen i sociala medier minst tre gånger i veckan är som störst i åldersgruppen 16-29 år (69 procent) följt av 30-49 år (56) och 50-64 år (42). Lägst är nyhetskonsumtionen i sociala medier inom åldersgruppen 65-85 år (22).
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.