– Det känns väldigt roligt. Jag har träffat både personalen och fikat med ledningsgruppen och det gäng jag hittills sett känner jag andas med stor trovärdighet framåtanda och förändringsbenägenhet, säger hon.
De senaste tre åren har Tina Thorsell jobbat som kommunikationsdirektör på Sveriges Åkeriföretag. Innan dess hade hon motsvarande roll på Målerimästarna och har även en bakgrund på pr-byrån Springtime.
Hon tillträder sitt nya jobb i början av sommaren.
– Jag gillar attityden i Svensk Handel under Karin Johansson (vd, red.anm.). Den verkställande ledningen har en väldigt tydlig fokus på att utveckla en dialog mellan politik och företag och då har man vittring på ett klassiskt förändringsarbete. Sådant lockar mig väldigt mycket.
Som kommunikationschef på Svensk Handel hoppas Tina Thorsell bland annat att kunna bidra med att stärka organisationens medlemskommunikation.
– Dialogen med medlemmarna är utgångspunkten för hela organisationen. Svenska företag är driftiga och modiga men ibland framkommer det inte i tunga medlemsorganisationer. Jag hoppas att jag kan bidra till att vitalisera en medlemsdialog.
Hon lyfter även fram CSR och ungdomsarbetslösheten som viktiga frågor.
– CSR-frågorna har jag jobbat med tidigare både inom byggbranschen och transportnäringen. Det som är nytt för mig, men som ligger mig nära hjärtat, är frågan om jobb för unga människor. Den känns spännande men oerhört angelägen.
Vad är den stora skillnaden mellan ditt nuvarande och nya jobb?
– En stor skillnad är förstås att när jag gör arbetsplatsbesök så åker jag inte ut till dieseldepåer, utan shoppingcenter, säger Tina Thorsell och fortsätter:
– En stor skillnad är förstås att när jag gör arbetsplatsbesök så åker jag inte ut till dieseldepåer, utan shoppingcenter, säger Tina Thorsell och fortsätter:
– Men, skämtåsido, en påtaglig skillnad är att Sveriges Åkeriföretag är en branschorganisation medan Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation där en arbetsgivarorganisation befinner sig i avtalscykler och en branschorganisation är lite friare. Det är en stor skillnad, med både för- och nackdelar.
Hon efterträder Elisabeth Lundberg.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...