Svensk Fågel bjöd in sex byråer till en upphandling. Fem deltog, varav flera reklambyråer. Men det var pr-byrån Hero som vann uppdraget i samarbete med produktionsbolaget Dallas.
– Hero och Dallas kom med ett förslag som kändes rätt. I de andra byråernas förslag fattades en del komponenter. Dessutom kan Hero mat, säger Maria Donis vd för Svensk Fågel.

Hero, som agerar huvudbyrå, och Dallas rivstartar med en tv-kampanj som ska rulla i två år. Kampanjen byggs kring Ubbe Kvarnefält från Sveriges Mästerkock.
– Han har en ärlig och äkta framtoning och passar bra till det vi ska göra, prata vardagskvalitet.

Ubbe Kvarnefält ska inte bara synas i rutan utan också i olika pr-projekt.
– Ubbe jobbar med barn och fritidsledare. Det vill vi bygga på. Vi ska prata matkvalitet i skola och på dagis.

Maria Donis vill inte vara mer specifik än så om pr-planerna. Hon vill heller inte uppge kampanjbudget.

Vad vill ni uppnå?
– Vi vill tydliggöra vårt ursprung och kvalitetsmärke. Konsumenterna vill välja svenskt och har ett stort förtroende för oss. Nu vill vi öka kännedomen om varumärket.

Förutom Dallas och Hero jobbar även filmproduktionsbolaget Social Club och undersökningsbolaget Ipsos i kampanjen.