SvD släpper nyhetsbrevet Tech brief, som ska komma varje vardagsmorgon.

Den redaktionella idén är ”att varje vardag ge läsarna en rapp och relevant uppdatering om makten i det nya näringslivet”. Redaktionen består av reportrarna Sophia Sinclair, Björn Jeffery och Erik Wisterberg.

Vad är det egentliga syftet med Tech brief, om det inte är att tjäna pengar?
– Syftet är att fler ska få upp ögonen för den förändringsresa som vi slagit in på. Den handlar om att lägga gamla, etablerade ”sanningar” om vad ekonomijournalistik kan och bör vara åt sidan, att utmana dom. Den handlar om att göra en ekonomijournalistik som är relevant här och nu, och blickar framåt. Som är modern och som inte minst är för våra läsare. För dom kan en informell makthavare på sociala medier ha lika stor makt som en klassisk börs-vd, om inte mer. Då ska vi också vara där, berättar Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.

Hur ”räknar ni hem” nyhetsbrevet?
– I det här fallet räknar vi hem det med nöjda nya läsare. Vi vill att SvDs läsare ska ligga steget före och känna att de har både kunskap om vad som händer i det nya näringslivet, som ju påverkar oss alla, och få nya perspektiv. Det finns ju fortfarande många som ännu inte upptäckt vår satsning på bevakningen av den nya makten, men som säkert skulle uppskatta den. Tech brief tror vi helt enkelt är en väg att få fler att hitta till SvD och ett enkelt sätt att låta dom stifta bekantskap med briljanta skribenter. Det är värt mycket i ett längre perspektiv.

Kan man se det som att Tech brief är en marknadsföringskanal för ert betalinnehåll?
– Givetvis vill vi att läsarna av nyhetsbrevet ska bli betalande prenumeranter, men det är inte tänkt att Tech brief ska rymma massa SvD-länkar som ligger bakom betalvägg. Löftet är att ge en rapp nyhetssammanfattning varje dag av det viktigaste som har hänt inom det nya näringslivet och den nya makten, då är det också där mitt huvudfokus ligger.

Vilka andra aktörer ser ni som konkurrenter/kollegor för Tech brief?
– Jag tycker det är svårt att ens säga vilka som är ens konkurrenter och kollegor inom ekonomijournalistiken i stort idag, så det är en jättesvår fråga. Det är inte som förut där du bara kan jämföra dig med, låt säga, DI eller DN. Idag slåss vi om uppmärksamheten och tiden på ett helt annat sätt och där uttrycksform spelar mindre roll. För mig är NPRs podd Planet Money en konkurrent, precis som DN eller nyhetsbrevet Hustle. Uttrycksformerna kanske är olika men det spelar mindre roll.