– Nu gäller de att snäppa upp hållbarhetsarbetet, det gäller för oss att ställa om hela livsstilen och tänka på vad man shoppar för tröja och beställer för resa och vilket kött man lägger upp på grillen, säger Anna Norberg, pressansvarig för Svanen.
Kampanjen inleddes med en undersökning där Yougov satte svenskarnas miljökunskaper på prov i frågor om konsumtion och miljö, som energikonsumtion och matspill.
– Då fick vi fram att kunskaperna var lägre än vi trodde. Men engagemanget finns där och det är positivt.
Svanen presenterar resultaten av undersökningen länsvis för väcka lokalmediernas intresse.
– Uppsala var bäst i landet. Sju av tio uppsalabor menar att det är viktigt att leva hållbart och att begränsa miljöpåverkan i sin vardag. Samtidigt får drygt åtta av tio underkänt på Svanens diagnostiska prov i miljökunskap.
Nästa steg i kampanjen är att lära ut hållbarhetsarbete via youtubefilmer i formatet Världens viktigaste klassrum, där profiler som SEB-ekonomen Klas Eklund och Saga Becker ger olika perspektiv på hållbarhet.
– Med kampanjen hoppas vi nå fram till ännu fler svenskar.
Det är kommunikationsbyrån AWB som har skapat kampanjen.
– De är ingen miljöpr-byrå, men när våra två världar möttes kunde de ställa frågor och tänka på saker som vi annars tar för givet. Det är jätteduktiga.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.