I den senaste utgåvan av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief berättar några av landets tyngsta kommunikationschefer om hur de tror att pandemin kommer att påverka deras sätt att jobba framöver. Här bjuder vi på några smakprov. Dan Panas, global kommunikations och pr-chef för Storytel, berättar om arbetet med att göra ljudboken till ett populärkulturellt fenomen.

Vad händer hos er i höst när pandemin skingras?
 – Storytel hade en stark tillväxt redan innan pandemin. Man kan med fog säga att det pågår en ljud- och ljudboksrevolution där Norden ligger i framkant. I Sverige har ljudboken till och med gått om den fysiska boken. Nu börjar fler marknader och regioner upptäcka ljudboken. Under pandemin har vi sett att tidpunkten för när man lyssnar på ljudböcker har ändrats, särskilt i länder som har haft lockdown. Vi tror på en fortsatt stark tillväxt på ljudböcker även efter pandemin och har som mål att i år passera 2 miljoner abonnenter, säger Dan Panas.

Hur påverkas ert sätt att arbeta varaktigt av pandemin?
 – Vi är ju en relativt ny kommunikationsavdelning med bara några år på nacken. Vi fortsätter bygga vår centrala globala kommunikationsgrupp i Sverige med starka kommunikatörer och har många fantastiska lokala medarbetare ute i länderna. Häromdagen släppte vi nyheten att Storytel kommer att producera Sherlock Holmes nya äventyr med författaren Anthony Horowitz och fick ett fantastiskt genomslag globalt. Redan innan pandemin var vi mer än vana vid regelbundna digitala möten med marknaderna för coachning, strategi och informationsutbyte. Så pandemin har inte inneburit någon stor förändring för hur vi jobbar operativt. Det har mer handlat om den kreativa delen där det inte fungerar att sitta och titta på varandra tvådimensionellt. Där har vi fått utmana och förändra oss. Men ska man vara ärlig ingår det i jobbet, idékläckande lockar man inte fram med standardiserade metoder, där måste lekfullheten alltid finnas.

Vilka är era tre viktigaste prioriteringar under det kommande året?
 – På etablerade marknader ska vi fortsätt att göra ljudboken till ett populärkulturellt fenomen, jämte streamad tv, film och sociala medier.

– På marknader där ljudboken är ny, ska vi öka kännedomen och berätta om möjligheterna.

– Vi vill också lyfta de andra värden som ljudboken och berättelser skapar, till exempel hur ljudboken bidrar till välmående för människan.

Vilka aktörer tycker du utmärker sig i sin kommunikation just nu?
 – Vi är i en tid där hållbarhet är viktigt och där vi som individer har ett kollektivt ansvar. Det har inte minst pandemin visat. Genom att ta hand om oss själva, tar vi hand om varandra. Vi utvecklas både som individer och kollektiv i svåra tider och personligen tar jag intryck av kommunikation som sker till hela människan, inte bara till kunden, medborgaren, familjemedlemmen och så vidare. I kommunikationen konsolideras roller alltmer istället för att vara parallella identiteter. Jag tror vi ser ett spännande och nytt tilltal växa fram nu.

Vill du provläsa Veckans Brief?

mejla prenumerera@dagensopinion.se

Ta en prenumeration direkt här