Som Dagens Opinion tidigare rapporterat har Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, som har av regeringen uppdraget att stödja svensk forskning, spenderat flera miljoner kronor på fester.
 
Micael Bindefeld som äger pr- och eventbyrån Bindefeld har sedan 2009 fått totalt 9,3 miljoner kronor. Detta utan att ha gjort en upphandling, och med ett avtal som inte ens diarieförts.
 
Stiftelsens styrelseordförande Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist, som spenderat morgonen med att prata med olika medier, medger att de brustit när det gäller avtalet med Bindefeld.
– Det är olyckligt att vi inte gjorde en offentlig upphandling utav Micael Bindefeld, högst beklagligt, säger hon.
 
Varför det skedde vet hon inte, men säger att det ska de nu ”ta reda på”. Att de just valde Micael Bindefeld är för att han har unik kompetens vad gäller pr och event, menar hon.
– Det finns ingen annan i Sverige som har den kombinationen. Men man måste ändå göra en upphandling. Vi har gjort fel, och vi får se varför.
 
Enligt Dagens Nyheter ska det dessutom röra sig om pengar som var avsedda för forskning. Men Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist tillbakavisar uppgifterna.
– Det är en felaktig bild. Vi har två budgetar, en för forskning och en administrativ budget där kommunikation ingår.
 
Hon berättar att styrelsen för ett antal år sedan beslutade att de ville ”förbättra den kommunikativa delen”. Stiftelsen ger årligen mellan 500 och 600 miljoner kronor till forskningen, men har samtidigt ett andra uppdrag, vilket är att få ut resultaten och förändra bilden av forskningen, vilket de anser vara viktig för svensk konkurrenskraft.
– Därför gjorde vi avtal med Bindefeld, och i det ingår pr och event. Det som uppmärksammas nu är våra eventdelar, det är högst beklagligt. Men pengarna har inte gått till fester, utan seminarier, säger Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist.
 
Nu ska styrelsen göra egen granskning, baserade på Dagens Nyheters uppgifter, för att sedan ”fatta nya beslut”.
– Vi har ingenting att dölja. Vi kommer att få fram svar.