UPPDATERAD. Contentbyrån Curious Mind utökar startar rekryteringsbolaget Splend för digitala marknadsförare och kommunikatörer.

Vd för det nya bolaget Sara Fäldt Ekroth, som senast var anställd på Arbetsförmedlingen. Hon är bolagets enda medarbetare, hittills.

– Vi har goda erfarenheter av att starta upp i mindre skala för att hitta formen och sedan växa och skala upp långsiktigt, säger Curious Minds vd och grundare Evalena Liolios.

Hittills har Curious Mind bemannat marknads och kommunikationsavdelningar med personer som kan producera content. Nu kommer alltså bolaget även att hjälpa till med att hitta medarbetare till sina uppdragsgivare.

– Efterfrågan kommer faktiskt direkt från våra uppdragsgivare. De har blivit enormt duktiga och många jobbar i dag med egna inhouse-redaktioner som de behöver hjälp att anställa till.

Vilken blir er marknad?
– Den digitala kommunikationen är vår hemmaplan. Det är en marknad vi känner väl och en yrkeskår som är vår egen. Vi har en fin matchning där. Vi vet att det finns jättebra kommunikatörer där ute som har potential att växa på rätt plats. Vi tror vi kan hitta stjärnor därute till våra kunder.

Kommer ni inte att konkurrera med er själva?
 – Vi tror snarare att vi får ett bättre helhetserbjudande nu. Vi har startat ett nytt bolag för att ha en sund konkurrens. Våra uppdragsgivare vill ha anställd personal, men behöver även konsulter med specialistkunskaper och för att klara arbetstoppar.

Vilka är konkurrenterna, rekryteringsföretag som Hammer & Hanborg och Wise?
 – Splend konkurrerar med rekryteringsföretagen och Curious Mind fortsätter vara en contentbyrå som sitter på plats hos våra kunder.

Affärsmål för Splend?
Våra uppdragsgivare driver på vår utveckling, de vet vad de vill ha av oss och vi ser fram emot att börja leverera. Vi kommer att sticka ut hakan med det personliga mötet och rätt personer, snarare än att slåss om det perfekta cv-et.  Vi hoppas och tror att Splend har svarta siffror inom några månader.