Den 8 oktober var svenska Isaf–soldater i strid vid byn Nawshar Ali Zayi, 40 kilometer väster om Mazar–e–Sharif. Filmen, som är tagen med en hjälmkamera som en av soldaterna i patrullen bär under eldöverfallet, släpptes till media vid en presskonferens på försvarsstaben. Den lades samtidigt ut på försvarsmaktens kanal på Youtube.
 
– Det är första gången som det finns rörliga bilder från en situation i Afghanistan där soldaterna hamnar i strid. Vi vill vara så öppna som det bara går och visa hur soldaterna agerar i ett skarpt läge, som nu när de till exempel valde att inte öppna eld, säger Philip Simon, pressekreterare på försvarsstaben i Stockholm.
 
Hur resonerade ni före publiceringen?
– Det ligger i vårt intresse att visa hur det ser ut för våra trupper på plats i Afghanistan. Hade vi haft tillgång till liknande filmer tidigare hade vi visat dem. Vi vill vara öppna med vad vi håller på med.
Philip Simon fortsätter:
– Vi tyckte ganska omgående när vi fick den i måndags att vi skulle gå ut med den, men vi diskuterade ända fram tills i dag hur vi skulle hantera materialet. Framförallt är det två aspekter vi måste ta hänsyn till. Dels frågan om operativa säkerhetsaspekter, kan det finnas vapen, material och personal som vi inte vill visa? Sedan handlar det också om att ta hänsyn till att det kan finnas soldater som inte vill synas på bild.
 
Pr-konsulten Staffan Dopping på byrån K–Street har tidigare arbetat som försvarsmaktens informationsdirektör, och har gjort sig känd som en aktiv debattör av framförallt försvarets informationsinsatser även efter det att han lämnade jobbet på försvarsstaben.
– Tidigare hängde varenda svensk redaktion på bilden av att försvarets infoavdelning mörkar information om vad som sker på marken i Afghanistan. Men jag delar inte den bilden. Det finns ett sug efter bra information om vad som händer där borta och då är rörliga bilder oöverträffade, säger Staffan Dopping.
 
Hur tror du den kommer tas emot?
– Folk kommer säkert läsa in en rad dolda motiv bakom den här filmen och göra sina hemmasnickrade tolkningar. Men det finns inte många rörliga bilder som visar situationer där svensk trupp hamnar i strid. Det är helt enkelt en handfast manifestation av öppenhet. Men den ska inte heller förväxlas med rekryteringsfilmer och marknadskommunikation. Det finns en klar rågång där emellan.
Staffan Dopping fortsätter
– Det här är heller inget material som har passerat Combat camera , och det handlar inte om att göra insatsen sexig eller mer actionbetonad än vad den är.
 
Men debatten om att försvaret mörkar vad som sker i Afghanistan? Har infoavdelningen ett trovärdighetsproblem att tackla?
– Min uppfattning är att den pr–avsikt som finns handlar om att försvarsmakten ska vara öppen och berätta om sin verksamhet så korrekt och ärligt som möjligt. Syftet är att bygga trovärdighet. Det är det högsta strategiska målet som styr försvarsmakten.
Och vidare:
– Det handlar också om en oförståelse om att uppgiften har förändrats. Försvarsmakten ser annorlunda ut nu än för 20 år sedan. I det avseendet är det viktigt att ha en aktiv kommunikation. Det är lite annorlunda att ingå i en internationell verksamhet 600 mil hemifrån jämfört med att skydda oss från ryssen i territorialförsvaret.
Youtube-filmen kan i själva verket vara ett uttryck för informationsavdelningen liksom förbanden fått en helt ny roll.
– I grund och botten handlar det om att myndigheten har fått ett gigantisk informationsuppdrag eftersom ansvariga politiker struntade i att förklara vad som skedde när försvaret fick nya uppgifter.
 
Av Andreas Henriksson