Hon är därför förvånad över att Precis, en branschorganisation om någon som borde kunna göra pr, inte är redo att dra en lans för pr-konsulterna när medier beskriver branschen i obefogat kritiska ordalag.
– Jag tycker att Precis borde göra klassiskt pr-arbete för branschen. Skriva debattartiklar, folkbilda om vad en pr-konsult egentligen gör och bemöta den kritik som uppkommer nästan dagligen uppkommer.
Åsa Melin Mandre tycker även att Precis bör agera och ta avstånd de gånger då en pr-byrå gått över gränsen.
– Det finns konsulter som säljer sina adressböcker men de allra flesta håller på med vanligt operativt kommunikationsarbete.
Varför är Precis så tysta, som ni antyder?
– Det är det jag inte förstår. Vi blir lite av skomakarens barn när vi har en branschorganisation för pr-konsulter som inte gör pr för sina medlemmar.
Vad blir konsekvenserna av att branschen inte får stöd?
– Det värsta är att misstänkliggörandet av branschen urvattnar värdet i vårt arbete. Vi behöver någon som står upp för att vi gör ett viktigt och svårt arbete som det är värt att investera i.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...